Webteksten schrijven

Webteksten schrijven

Webteksten moeten aan heel wat eisen voldoen – andere eisen dan aan willekeurig welke andere tekst. Natuurlijk moet je tekst goed leesbaar zijn, informeren, overtuigen of activeren. Maar schrijven voor internet betekent ook méér aandacht voor de structuur, de vorm, de stijl en de toon.

Daarnaast hebben zowel het medium (het beeldscherm) en het site-ontwerp consequenties, moet je rekening houden met Google en zijn er teksten in de broncode die je moet schrijven. Een bezoeker van je website léést bovendien anders, verwacht andere dingen dan de lezer van een folder of brochure. Die leest je webpagina op een andere manier dan een rapport of verslag.

In Webteksten schrijven leer je wat de specifieke eisen aan webteksten zijn. Je leert om zowel de online lezer als Google tevreden te stellen. Je krijgt antwoord op vragen als: hoe deel ik mijn webtekst effectief in en welke mogelijkheden heb ik om mijn tekst op internet leesbaarder te maken? We besteden bovendien aandacht aan eigentijds zakelijk Nederlands, bondig, aanpsreken en vrij van jargon.

Na afloop kun je:

  • webteksten schrijven die voor lezers én Google werken
  • (vak)kennis bondig en aansprekend verwoorden
  • je doelgroep op de juiste toon en in de juiste stijl informeren
  • lezers overtuigen en motiveren
  • title tags, alt tags en description tags schrijven.

Voor wie is Webteksten schrijven?

Webteksten schrijven is voor iedereen die aan de slag gaat als webredacteur, voor medewerkers die de website van een organisatie moeten onderhouden en voor iedereen die zich bezig houdt met de online communicatie van een bedrijf. De training is op maat te maken met extra informatie over sociale media, bloggen of online nieuwsberichten schrijven.

Webteskten schrijven is te boeken als presentatie of lezing, als clinic of workshop en als maatwerktraining. Wat zijn de verschillen en wat kost dat? Kijk hier voor meer uitleg en een prijsindicatie.

"Die eenheidsworst van al die locaties, de wollige welzijnstaal waar we gemakshalve snel in vervallen… Met Kiezel zijn de verhalen allemaal veel persoonlijker geworden."
Lees het hele verhaal van Roos.
Roos Wibier
Medewerker marketing en communicatie / SRK (Stichting Rijswijkse Kinderopvang)
“Met de workshop blogging bij Kiezel Communicatie krijg je alle basiskennis en zelfvertrouwen die je nodig hebt om te starten met bloggen. De workshop is heel praktisch. Je gaat gelijk aan de slag. Daarbij krijg je nuttige en concrete tips.”
Erwin van Ginkel
Internetondernemer / Sowmedia WordPress Bureau
"In no time verzorgden Carola en Maria van Kiezel Communicatie een geslaagde eendaagse training op maat voor beleidsmedewerkers van de FNV in het schrijven van aantrekkelijke speeches voor voorzitter Agnes Jongerius. Top!"
Harrie Lindelauff
persvoorlichter, communicatieadviseur / FNV
"De krachtige en stimulerende workshop [bloggen] heeft mij heel goed geholpen om de basis te leggen voor mijn weblog. Maria en Carola willen graag dat je direct resultaat boekt en ze dagen je daarom op een respectvolle manier uit. Ook geven ze tal van bruikbare tips om een weblog aantrekkelijk te maken.”
Carmen Barnhoorn
"De experts leerden bloggen van Kiezel, de webredacteuren die we in dienst namen, leerden schrijven binnen het nieuwe format. Wat absoluut heeft geholpen dat ze heel eerlijk zijn, eigenwijs en een beetje streng en kritisch, maar altijd met respect."
Lees het hele verhaal van Hanne.
Hanne van der Waa
Communicatieadviseur / Vilans
'Wetenschappelijke experts moesten voor het eerst hun teksten vanuit de klant bekijken. Aanvankelijk waren daar heel wat aarzelingen over. Maria en Carola hebben die met hun werk helpen overwinnen. De experts leerden bloggen van Kiezel, de webredacteuren die we in dienst namen schrijven binnen het nieuwe format. Wat absoluut heeft geholpen dat ze heel eerlijk zijn, eigenwijs en een beetje streng en kritisch, maar altijd met respect.’
Hanne van der Waa