Webteksten schrijven
Webteksten moeten aan heel wat eisen voldoen – andere eisen dan aan willekeurig welke andere tekst. Natuurlijk moet je tekst goed leesbaar zijn, informeren, overtuigen of activeren. Maar schrijven voor internet betekent ook méér aandacht voor de structuur, de vorm, de stijl en de toon.
Daarnaast hebben zowel het medium (het beeldscherm) en het site-ontwerp consequenties, moet je rekening houden met Google en zijn er teksten in de broncode die je moet schrijven. Een bezoeker van je website léést bovendien anders, verwacht andere dingen dan de lezer van een folder of brochure. Die leest je webpagina op een andere manier dan een rapport of verslag.
In Webteksten schrijven leer je wat de specifieke eisen aan webteksten zijn. Je leert om zowel de online lezer als Google tevreden te stellen. Je krijgt antwoord op vragen als: hoe deel ik mijn webtekst effectief in en welke mogelijkheden heb ik om mijn tekst op internet leesbaarder te maken? We besteden bovendien aandacht aan eigentijds zakelijk Nederlands, bondig, aanpsreken en vrij van jargon.
Na afloop kun je:
- webteksten schrijven die voor lezers én Google werken
- (vak)kennis bondig en aansprekend verwoorden
- je doelgroep op de juiste toon en in de juiste stijl informeren
- lezers overtuigen en motiveren
- title tags, alt tags en description tags schrijven.
Voor wie is Webteksten schrijven?
Webteksten schrijven is voor iedereen die aan de slag gaat als webredacteur, voor medewerkers die de website van een organisatie moeten onderhouden en voor iedereen die zich bezig houdt met de online communicatie van een bedrijf. De training is op maat te maken met extra informatie over sociale media, bloggen of online nieuwsberichten schrijven.
Webteskten schrijven is te boeken als presentatie of lezing, als clinic of workshop en als maatwerktraining. Wat zijn de verschillen en wat kost dat? Kijk hier voor meer uitleg en een prijsindicatie.
Lees het hele verhaal van Roos.
Lees het hele verhaal van Hanne.