TaalTrainingsTraject

TaalTrainingsTraject (TTT)

Beter leren schrijven gaat niet van de ene dag op de andere. Je kunt met je team een training volgen, maar na een paar maanden verwateren veel van de kennis en vaardigheden. Door de waan van de dag en onder de druk van andere prioriteiten.

Bovendien, als je alle schriftelijke communicatie binnen een organisatie naar een hoger plan wilt tillen, is er meer nodig dan een enkele training. We hebben het namelijk over alles wat geproduceerd wordt: in- en externe e-mails, rapporten, memo’s, overeenkomsten, aanbestedingen, adviezen, artikelen en ook nog de standaardantwoorden en tekstsjablonen. Pas als dit geheel aan schriftelijke uitingen grondig wordt aangepakt, stijgen de kwaliteit, de herkenbaarheid en de effectiviteit.

Het TaalTrainingsTraject is er voor ambitieuze organisaties die schriftelijke communicatie serieus nemen

De volledige schrijfcultuur van een organisatie verbeteren vergt doorzettingsvermogen en ambitie. Het kán wel, maar het is een kwestie van lange adem. In het TaalTrainingsTraject van Kiezel Communicatie werk je in vier jaar toe naar een organisatiebrede taalvaardige, lezersgerichte stijl van communiceren.

Verbetering op alle vlakken

Het TaalTrainingsTraject maken we uiteraard altijd op maat. In het voorstel staan plannen voor:

  • groepstrainingen op het gebied van structureren, formuleren, correct Nederlands  en lezersgerichtheid
  • individuele schrijfcoaching en feedback
  • redactie van standaardteksten en tekstsjablonen
  • een beknopte schrijfstijlwijzer voor de eigen organisatie met alle afspraken op taalgebied.

Resultaat voor de organisatie

Met het TaalTrainingsTraject behaal je in vier jaar de volgende resultaten:

  • een effectieve, breedgedragen communicatiestijl
  • medewerkers die met plezier schrijven
  • heldere, duidelijke taal in alle bestanden en documenten
  • een eigentijdse, lezersgerichte toon in alle schriftelijke communicatie
  • logisch opgebouwde teksten, gesteld in correct en soepel Nederlands
  • besparing van tijd en geld door doelmatiger communicatie.

Voor wie is het TaalTrainingsTraject?

Het TaalTrainingsTraject is interessant voor alle organisaties waar zakelijke communicatie tussen organisaties, professionals en collega’s de kern vormt. Het is minder van toepassing op wie vooral met burgers communiceert. Eenvoudig en zonder jargon schrijven staat wél op het programma, maar voor trainingen in ’taalniveau B1′ verwijzen we graag naar collega’s.

Reacties van deelnemers en opdrachtgevers

Je merkt dat het leeft onder de medewerkers. Ze denken na over de lezer! Ze hebben het er echt  over hoe ze hun doel het beste kunnen bereiken!

Je wordt je zo veel bewuster van hoe je schrijft. Ik had niet gedacht dat dat zo veel uit zou maken.

Wat ik vooral fijn vond was dat ik het hier eens met mijn collega’s over kon hebben: hoe pakken zij het aan?

De schrijfwijzer staat nu op mijn bureaublad. Ik zoek er echt elke keer weer dingen in op – opsommingen, de lijst met ‘woorden die niet meer mogen’, echt fijn.

Ik dacht dat mijn Nederlands al best goed was, maar ik bleek toch wel veel op mijn gevoel te doen. En dat gevoel bleek niet altijd feilloos helaas. 

Meer weten?

Download de brochure voor meer informatie over het TTT of neem contact op. We vertellen er graag meer over.


"Als je niet zo’n standaardtraininkje uit de kast wilt, ga dan naar Kiezel. Je krijgt er meer en betere waar voor je geld, daar ben ik van overtuigd."
Lees het hele verhaal van Agnes
Agnes van der Weel
Manager Contact Center / Het Nederlandse Rode Kruis
"Door de training zijn onze mails beter gestructureerd. Een mooi bijeffect: het hele taalgebruik is veranderd. Ouderwetse woorden en begrippen als strikt genomen of in principe zijn nu taboe. We hebben nu een eigen lijst woorden-die-niet-meer-mogen. En daar spreken we elkaar op aan.”
Lees het hele verhaal van Klaas.
Klaas Weeda
Directeur / Lodder Software
"Het is goed te zien dat er resultaten zijn van het traject wat we de afgelopen maanden met jullie hebben doorlopen. Ik merk dat er een verhoging is van het zelfvertrouwen om met de taal te kunnen spelen. Concreet voorbeeld is de ingebrekestelling, in feite een klacht. Waar voorheen de paniek de overhand nam, heeft het team dit nu zelfstandig kunnen oplossen. Jullie feedback zal ervoor zorgen dat we gewoonweg minder escalaties hebben en een betere klantbeoordeling."
Wiljan Snijders
directeur / Teqa/iReserve