Foutloos en fris Nederlands

Foutloos en fris Nederlands

Een tekst met spelfouten leidt de aandacht af van de inhoud en tast je geloofwaardigheid aan. Maar ja, veel mensen hebben moeite met de d’tjes en t’tjes. Ze twijfelen of je woorden aan elkaar schrijft of met een streepje. Hebben geen idee dat eigentijds Nederlands niet heel anders is dan verzorgde spreektaal. Hun tekst staat vol uitdrukkingen en woorden die al bijna ouderwets waren in de jaren vijftig van de vorige eeuw …

Over al die zaken gaat de workshop Foutloos en fris Nederlands. Binnen een paar uur staat elke workshopdeelnemer weer op scherp. Je frist kennis op van spelling, grammatica en woordkeus. De opdrachten stellen we samen uit teksten uit de organisatie. Dat maakt het gemakkelijker de adviezen en tips direct toe te passen. Tot slot is er ruim aandacht voor verbeterstrategieën: welke hulpmiddelen zijn er om fouten uit teksten te halen?

Na  Foutloos en fris Nederlands

  • weet je welke woorden je aan elkaar schrijft, welke los of met een streepje (samenstellingen)
  • heb je geoefend met d’tjes en t’tjes (werkwoordspelling)
  • weet je hoe je zelf controleert of er nog fouten in je tekst staan
  • schrijf je voortaan toegankelijk en fris (eigentijds Nederlands).

Hebben we wat meer tijd dan gaan we ook in op

  • hoe je woorden verbuigt (afleidingen)
  • verschillen als tussen hun en hen, omdat en doordat
  • hoe je teksten actief maakt (werkwoordstijl, naamwoordstijl, passief)
  • hoofdlettergebruik en interpunctie.

Let op:

Deze workshop is alleen te boeken in combinatie met een van onze andere schrijftrainingen. Waarom? Spelling is geen doel op zich, maar een middel!

Deze workshop is er in verschillende vormen: we nemen alleen die onderwerpen op die nodig zijn. Wat kost dat? Hier vind je een prijsindicatie.

"Het is goed te zien dat er resultaten zijn van het traject wat we de afgelopen maanden met jullie hebben doorlopen. Ik merk dat er een verhoging is van het zelfvertrouwen om met de taal te kunnen spelen. Concreet voorbeeld is de ingebrekestelling, in feite een klacht. Waar voorheen de paniek de overhand nam, heeft het team dit nu zelfstandig kunnen oplossen. Jullie feedback zal ervoor zorgen dat we gewoonweg minder escalaties hebben en een betere klantbeoordeling."
Wiljan Snijders
directeur / Teqa/iReserve
"Als je niet zo’n standaardtraininkje uit de kast wilt, ga dan naar Kiezel. Je krijgt er meer en betere waar voor je geld, daar ben ik van overtuigd."
Lees het hele verhaal van Agnes
Agnes van der Weel
Manager Contact Center / Het Nederlandse Rode Kruis
"Door de training zijn onze mails beter gestructureerd. Een mooi bijeffect: het hele taalgebruik is veranderd. Ouderwetse woorden en begrippen als strikt genomen of in principe zijn nu taboe. We hebben nu een eigen lijst woorden-die-niet-meer-mogen. En daar spreken we elkaar op aan.”
Lees het hele verhaal van Klaas.
Klaas Weeda
Directeur / Lodder Software