WDNMM 6 – Bieden
Wij bieden service. Wij bieden oplossingen. Wij bieden diensten. Op dit moment hebben we bij Kiezel een website onder handen waar de biedingen je om de oren vliegen. Een veiling is er niets bij. En als je ergens maar vaak genoeg mee geconfronteerd wordt, dan overschrijd je vanzelf een allergiegrens, de tolerantiedrempel. Dat is gebeurd. De Kiezels krijgen rode bultjes van het bieden. Daarom is bieden vanaf nu een Woord Dat Niet Meer Mag.
De vraag is of die irritatie gerechtvaardigd is of dat het een kwestie van overprikkeling is. Wat is er toch mis met bieden?
Wat is er mis met bieden?
Bieden is een gemakswoord. Het is een bochtenafsnijwoord. Het is een woord dat je de kans geeft weg te glippen zonder dat je werkelijk hoeft te verwoorden wat je doet. Het is kortom een leeg woord. En het lijkt heel klantgericht, je biedt je klanten iets aan, maar wat is bieden nou helemaal?(Aan)bieden gaat over jou.
Wat dan?
De remedie voor een tekst die zendergericht is (zoals wanneer je aan het bieden bent), is klantgericht denken. Wat heb ik eraan, ik – jouw toekomstige klant. Wat zijn de resultaten als ik die service, die oplossingen, die diensten bij je afneem? Zodra je dát verwoordt, ben je veilingmeester af.
Lees ook over de andere woorden die niet meer mogen
Aflevering 5: welke
Aflevering 4: handvatten
Aflevering 3: leuk
Aflevering 2: kunnen en mogen
Aflevering 1: tevens en reeds
Kan je dan ook enkele voorbeelden noemen van hoe het dan wel moet?
@ Sandra: Als niet-Kiezel beantwoord ik je vraag graag. Het punt van het artikel (dat komt inderdaad nu niet zo helder naar voren) is dat je je als afzender moet richten op wat de klant er aan heeft.
Niet: “Wij bieden u goede websiteteksten.”
Wel: “Met goede websiteteksten vergroot u de kans dat de bezoekers van uw website ook echt klanten worden.”
Ik vind werkwoorden als doen, maken of geven al een beter alternatief.
Verder ben ik het roerend met de niet-Kiezel eens. Je kunt inderdaad maar beter niet zeggen ‘dit bied ik’, maar beginnen met de vraag ‘wat heeft iemand eigenlijk aan jouw aanbod?’. Ik denk dat je dan (eenmaal, andermaal) meer verkoopt!
@Jeroen, dank je voor je antwoord aan Sandra – ik was een dagje op pad om schrijftraining te geven, maar ik zou ongeveer hetzelfde gezegd hebben. Niet: wij bieden gratis schrijftips, maar: met onze gratis tips schrijf je gemakkelijker en met meer effect. Kun je er zo mee uit de voeten?