Nieuwe website aan het maken? Voorkom deze drie fouten
Onze eerste website kwam vijf jaar geleden online na een technische bevalling van anderhalf jaar. Verschillende bouwers, interactie- en grafisch ontwerpers kwamen eraan te pas. En de tekstschrijvers waren helemaal traag (die hadden zeker ook betalende opdrachtgevers :-)…. Excuus was wel dat die oude site meer dan honderd pagina’s telde. We moesten onze vingers virtueel blauw schrijven. Dat gingen we dit keer allemaal anders doen, besloten we toen het tijd werd voor een nieuwe site.
Je raadt het al – het liep weer net zo. Of erger zelfs, in ieder geval qua tijd. Dit keer deden we er meer dan twee jaar over! We vroegen uitstel op uitstel aan onze technische partner. Tot we het zat waren. We hebben er drie wijze lessen van opgestoken, maar wel door schade en schande. Ben je van plan een nieuwe website te ontwikkelen? Doe je voordeel met de valkuilen waar wij neus naar voren intuimelden.
Valkuil 1: Alles zelf proberen te doen
WordPress is een uitstekend platform om websites mee te bouwen. Wij dachten er goed mee uit de voeten te kunnen, want we vullen geregeld WordPress-websites van anderen. Dus dat idee klopte ook wel, maar als je van huis uit tekstschrijver-schrijftrainer bent, ben je nog niet automatisch een bouwer. Eindeloos waren we daarom aan het knutselen om dingen zo te krijgen als we het hebben wilden.
Doe dat niet. Besteed het uit.
Valkuil 2: Naar perfectie streven
Natuurlijk heb je last van voortschrijdend inzicht. Daarom kan een website niet online voor-ie af is. Denk je. Bij anderen adviseren we dan altijd: ga zo snel mogelijk online en verbeter van daaruit. Zelf konden we dat niet over ons hart verkrijgen. Eerst nog dit, eerst nog dat…
Doe dat niet. Gooi ‘m online! Zie het als work-in-progress. Niemand die er over valt.
Valkuil 3: Alles anders willen doen
De nieuwe website moest uiteraard beter worden dan de vorige. Eenvoudiger van opzet, beperkter in aantallen pagina’s, beter van structuur. We verzonnen daarom (onder andere) een compleet andere indeling. Meer uitgaande van de klant, actiegerichter. En … we liepen hopeloos vast. Na veel verloren tijd kozen we uiteindelijk net als op de oude site voor een structuur die begint bij het wat. We geloven nu eenmaal dat dat is waar klanten in eerste instantie naar zoeken. Dan is het daarna zaak om uit te leggen wat je meerwaarde is, het waarom.
Ons laatste valkuiladvies luidt daarom: vind niet opnieuw het wiel uit. Doe wat logisch is.
Een webstie is nooit helemaal af, als je kritisch bent. Maar soit! We doen het ermee. We zijn wel benieuwd of-ie jou, lieve lezer, bevalt. Klik rond en vertel hieronder wat je ervan vond. Ook als je een dode link tegenkomt of iets anders wat niet werkt, horen we dat graag.
Laat een reactie achter
Meepraten?We horen graag wat je ervan vindt!