We zijn niet zo happig op bananen, lijkt het wel

Mijn onderzoek naar bananen en calls to action is in volle gang. Om je geheugen even op te frissen: een banaan is een visueel opvallende button op een website waarop een call to action, een klik-uitlokkend tekstje, staat (zie afbeelding 1). De eerste resultaten wijzen al een richting aan. En er is verrassend nieuws: websitegebruikers gebruiken maar al te graag de geijkte navigatiemogelijkheden. Het menu dus. En de zoekmachine. Het lijkt wel of ze helemaal geen aandacht hebben voor bananen.

Afbeelding 1. Een voorbeeld van een banaan op de homepagina van CreateSend

Insteek van het onderzoek

Eerst even dit: mijn onderzoek zou initieel gaan over bananen en calls to action, maar ik heb me volledig gewijd aan de tekstvorm van de calls to action. Waarom, zul je je afvragen. Want ja, voor de werking van bananen is nog geen empirisch bewijs, dus interessant is het zeker. Het probleem zit ‘m – zoals zo vaak in het leven – in de beschikbare tijd. Toch zitten de bananen wel in het onderzoek. Dat moest sowieso om de calls to action te testen. Alles wat ik in deze blog roep over bananen is gebaseerd op het surfgedrag van 36 websitegebruikers.

Ik bouw, jij bouwt

Bouw je droomhuis

Droomhuis bouwen

Ik bouw mijn droomhuis

Werkt het beter om je call to action in de infinitief, in de gebiedende wijs of in de ik-persoon te zetten? Met observatieonderzoek en splittests probeer ik erachter te komen. Bij het observatieonderzoek kreeg iedere proefpersoon een aantal vragen waarop het antwoord op een website te vinden was. Ik bekeek het navigatiepad dat de gebruikers aflegden en beoordeelde in hoeverre dit afweek van het ideale navigatiepad, de weg die het snelst en makkelijkst naar de informatie leidt.

Tijdens de splittests, waar ik nog mee bezig ben, krijgt de bezoeker random één van drie varianten (zoals hierboven) te zien. Ik houd natuurlijk bij op welke variant het meest geklikt wordt.

Zo klikmagnetisch lijken bananen niet te zijn

De meest verrassende voorlopige uitkomst: websitebezoekers klikken zelden op bananen, behalve als ze op een doodlopende pagina komen en geen uitweg zien. Een doodlopende pagina, daar bedoel ik mee: een pagina waar niet de informatie staat die de bezoeker wilde. Er staat dan iets als ‘Er is momenteel geen informatie beschikbaar over paarden trainen’. Op dat moment klikken mensen op de banaan en het maakt niet uit wat er op staat. Als er ‘Lees over voer voor paarden’ staat, klikken ze daar op.

Bananen afschaffen?

Wat het precieze effect van een banaan is, zal uit een andere studie moeten blijken. Tot die tijd durf ik niet te tornen aan het advies van Aartjan van Erkel en Seth Godin om bananen te gebruiken op je website. Misschien kan er eens een stagiair bij Aartjan aan de slag…

Heb je vragen over mijn onderzoek? Commentaar of opmerkingen? Ik lees ze graag via het reactievenster. Mailen mag ook: corinne@kiezelcommunicatie.nl.

Corinne Brouwer is masterstudente Communicatiestudies aan de Universiteit Utrecht. Ze loopt gedurende 2,5 maand stage bij Kiezel Communicatie. Deze blog is deel 2 van een serie blogs over haar onderzoek. Lees deel 1: Zijn we echt zo happig op bananen? Een uitgebreide editie van die blog staat bij Frankwatching: De ideale call-to-action: klikmagneten en gele bananen. In haar volgende en laatste blog zal ze de definitieve resultaten van het onderzoek naar calls to action uit de doeken doen.

1 antwoord

Laat een reactie achter

Meepraten?
We horen graag wat je ervan vindt!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.