Waar is hier de nooduitgang?
Ik wilde me (tijdelijk) afmelden voor een nieuwsbrief. Dat vinden de afzenders van de nieuwsbrief niet leuk, dat snap ik. Maar waarom sturen ze me een doolhof in en versperren ze me de weg?
Onderaan de nieuwsbrief vind ik de link ‘afmelden’. So far, so good. Klik.
Ik kom niet bij de pagina ‘afmelden’, maar op de homepage van de afzender. Fout #1.
Goed zoeken, want helemaal onderaan verstopt, vind ik een link getiteld ‘aan/afmelden’. Klik.
Ik kom op het aanmeldformulier. Fout #2. Mijn irritatie groeit.
Hèhè, onderaan het aanmeldformulier (met vele velden, dropdownmenu’s en ja/nee-buttons, bij elkaar tien regels) staat heel klein: ‘afmelden voor de nieuwsbrief’.
Ik bereik het juiste formuliertje en vul mijn e-mailadres in. Grrr, ik moet me legitimeren voor ik van ze af ben. Met een automatische link vanuit de nieuwsbrief was dat niet nodig geweest. Fout #3.
Eindelijk. Gelukt. Ik ben buiten! Inclusief een bedankje voor mijn belangstelling, dat dan weer wel.
Maar terugkomen doe ik hier niet gauw. Want waar ik ook ben, ik wil altijd weten waar de uitgang is.
Als het een Nederlandse website is hebben ze een groot probleem 🙂 de wet verplicht namelijk dat je makkelijk moet kunnen afmelden van een nieuwsbrief. Hier mogen GEEN kosten of onnodige acties aan zijn verbonden, zoals legitimeren, formulier invullen, etc.
Bij iedere e-mail die je ontvangt moet een link staan waarmee je kan afmelden, daarmee verwijzen naar de voorpagina van de website zelf is dus verboden.
De mogelijkheid om af te melden door een e-mail te sturen naar een speciaal adres als afmelden@site.nl mag ook.
Niet naleven van deze regel kan een behoorlijke boete opleveren.
OT: Kan de tekstgrote van dit invoerveld worden aangepast, ik moet nu inzoomen om het te kunnen lezen.
In het bestand /images/wordpress/themes/default/style.css kan je deze regel aanpassen.
“.commentlist li, #commentform input, #commentform textarea {” naar “.commentlist {”
Bedankt.
Ha Sebastiaan,
Dank je wel voor je inhoudelijke aanvulling! Heel fijn. Soms zijn regeltjes ergerlijk, maar dat zoiets basaals als afmelden gemakklijk moet, is prettig.
We zullen onze sitebeheerder de lettergrootte laten veranderen! Inderdaad heel klein. Dank voor de tip.
Sebastiaan, de lettergrootte is aangepast. Ik heb in ieder geval geen leesbril meer nodig. Je kunt naar hartelust reageren nu :-).
Tja, waar is de nooduitgang. Bij de nieuwsbrief van Extrema kan ik me NERGENS afmelden, ik kom bij ene Timoco, en na 5 minuten zappen door die site, kon ik me nergens afmelden.
Of O’Neill, als ik daar op de site me wil afmelden, krijg ik de melding dat mijn emailadres niet bestaat! Nou ja! Ze sturen er wél elke maand een mail naartoe… Gelukkig heb ik een mailblokkade kunnen instellen bij mijn provider, maar dat is wel heel rigoureus.
Zo krijg ik al jaren een update van jobnews.nl waar ik maar niet van af kan komen. Nergens een afmeldknop. En op de site kan ik ook niet vinden waar ik me kan afmelden. Grrrr. Heb er maar een berichtregel voor opgesteld: die gaat rechtstreeks de prullenbak in.
afmelden@site.nl werkt helaas niet meer.
Inmiddels al bekend hoe je van Jobnews afkomt?
Bij voorbaat dank, namens velen!
@Fijtje: Berichtregel instellen en regelrecht de prullie in. Die zie ik dus nooit meer. Andere slechteriken die ook geen afmeldknop hebben, behandel ik hetzelfde. Lijkt me het meest doeltreffend in dit geval.