Van u naar jij gaat verder dan zoeken-vervangen

Carola en Maria trekken de wenkbrauwen op.De Rabobank is overgestapt op ‘jij’. Op de site van de bank word je voortaan informeel aangesproken. Het viel me pas op nadat ik vorige week een kopie van het jaaroverzicht had aangevraagd. Ik kreeg ter bevestiging een standaardmailtje terug in de ‘je’-vorm, waar mijn wenkbrauw subiet van omhoog schoot. De Rabobank is duidelijk nog niet tot in de haarvaten gewend aan dat losse gedoe.

Het begon al in het onderwerpveld. Daar staat nog heel keurig: Uw aanvraag Financieel Jaaroverzicht. Afgezien van die twee aanstellerige hoofdletters had ik nog niks in de gaten, want ik wist nog niet dat ze zich voorgenomen hadden me te tutoyeren. Ik opende het mailtje en las:

Beste meneer/mevrouw,
Je hebt bij ons een kopie van je Financieel Jaaroverzicht aangevraagd.

En even verderop:

Wij nemen je aanvraag in behandeling. Binnen vijf werkdagen ontvang je een kopie van je Financieel Jaaroverzicht via de door jou gekozen verzendwijze. Als blijkt dat wij je aanvraag niet kunnen verwerken, informeren wij je binnen twee werkdagen via e-mail.

Die rare mix van formele zinnen en ge-jij en ge-jou maakte dat ik eens op de Rabosite ben gaan kijken. Ik werd aangenaam verrast: alles gemoderniseerd en losgeschud. Collega-tekstschrijvers hebben er een flinke klus aan gehad. Alle pagina’s (behalve de pagina Ouderen, dat durft de Rabo kennelijk nog niet aan) zijn vertaald naar jij. Vertaald, ja.

Want dat is precies waar het aan ontbrak in de mail die ik kreeg. Hier zijn alle u’s gewoon vervangen door jij of je (nou ja, bijna allemaal dan), Geachte door Beste en heer/mevrouw door meneer/mevrouw. Terwijl de overstap van u naar je heel wat meer vraagt.

Als je je klant of relatie gaat aanspreken met je of jij ga je anders tegen hem of haar praten. Je hele toon wordt minder formeel, meer spreektalig. En dat dan weer zonder door te schieten naar al te populair. We doen het even voor, Rabobank. Het mailtje had er zo uit moeten zien, wat ons betreft.

Beste klant,

Je hebt een kopie aangevraagd van je financieel jaaroverzicht. Binnen vijf werkdagen vind je die in je brievenbus of berichtenbox, afhankelijk van wat je gekozen hebt. Mochten we je aanvraag niet kunnen verwerken, dan hoor je dat binnen twee werkdagen.

1 antwoord

Laat een reactie achter

Meepraten?
We horen graag wat je ervan vindt!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.