Roep het uit!!!
Ik heb een klant voor wie ik teksten redigeer! Hij (ik noem geen namen MS, wees gerust!) kan de verleiding van een uitroepteken moeilijk weerstaan! Liefst krijgt elke kop, elke beginzin, elk tussenwerpsel en elke afsluitende zin er eentje mee! En dat leest gek!
Ik snap het ook wel. Je wilt je bewering kracht bij zetten. Je wilt iets onderstrepen. Je wilt nadruk leggen, accent geven, overtuigen. Het uitroepteken is dan een wonder van veelzijdigheid, schoon in al zijn eenvoud van verticaal streepje boven punt.
Hierboven zie je een foto van een restaurant vlak bij CS in Rotterdam. Bubble tea! Unique! Fresh! Sweet food! Zo bijzonder en zo bijzonder lekker allemaal dat de uitbater dacht: ik roep het uit! Dan hoort iedereen het.
Maar zowel restauranteigenaar als MS vergeten één ding: uitroeptekens gebruiken is schreeuwen door schrijvers en de toehoorder (of lezer) wordt er al snel doof voor. Bovendien: de meeste mensen luisteren beter als je fluistert.
Ik werk op de Customer Support afdeling van een buitenlands bedrijf, welke sinds bijna een jaar ook een product op de Nederlandse markt heeft. Wij maken gebruik van templates bij/voor het beantwoorden van klanten. Gemaakt uiteraard door het moederbedrijf. Het bedrijf wil graag “popie jopie” doen, ze leveren tenslotte een product voor jongeren (al denk ik persoonlijk dat het gebruik bij jongeren overschat en bij de oudere jongeren onderschat wordt), en gebruikt smileys en met name te pas en te onpas uitroeptekens. Meerdere malen in elke template. Zelfs als er op een heel vervelend iets moet worden geantwoord. Een doorn in mijn oog. Jarenlange ervaring heb ik in CS bij grote, en minder grote bedrijven.
Meerdere keren heb ik getracht dit via de managers aan te kaarten, dat je op deze manier geen CS, geen goede CS, verleent. Het antwoord is altijd “de klant wil het zo”. “De klant betaalt ons” en meer van deze dooddoeners.
Ik hoop binnen niet al te lange tijd een leuke andere passende baan te hebben gevonden, want dit bedrijf… Dat gaat ‘m niet worden! (En deze is juist gebruikt 😉 )
Dank je wel voor je reactie, Karin! Dat lijkt me erg lastig als je moet werken met templates die je niet liggen. Smileys en uitroeptekens zijn inderdaad al snel vermoeiend. Toch is ‘de klant wil het zo’ wel een sterk argument en beslist geen dooddoener. Of het een terecht argument is kan ik van hieraf niet beoordelen. Ik hoop wel voor jou dat je snel een baan vindt die bij je past. Oh, en lees je nog even ons blog over ‘welke’ (https://www.kiezelcommunicatie.nl/kiezelblog/woorden-die-niet-meer-mogen-aflevering-5-2/)? Dat is een Woord Dat Niet Meer Mag namelijk :-).