Tien valkuilvragen social media

Afgelopen zaterdag liet ik een groepje van tien vrouwen proeven aan social media. Belangrijk onderwerp van gesprek was welke informatie je privé houdt en wat je aan de openbaarheid prijs geeft. Maar dat is niet het enige wat je je moet afvragen voor je iets post op Twitter, Facebook, LinkedIn of welk social medium dan ook. Tien valkuilvragen om bij de hand te houden.

1. Ben ik dit, is het waar, klopt het?
Er is één jij. Probeer je nergens anders voor te doen, want je valt onverbiddelijk door de mand. En sowieso: al is de leugen nog zo snel, internet achterhaalt ‘m wel.

2. Ga ik in gesprek of houd ik een monoloog?
Het woord social voor media betekent tweerichtingsverkeer. Reageer op anderen en wees minstens bereid om het te hebben over wat je post.

3. Wil ik dat iemand zoiets over mij zegt?
Kwestie van Twittiquette. Ga niet twoddelen!

4. Wat zegt dit over mij?
“Weer geen zin om te werken.”
“Zó, wat ben ik brak vandaag.”
“Wat een uilskuiken, die opdrachtgever van me.”
Mmm, met jou ga ik niet in zee.

5. Voegt het iets toe?
“I just ousted de mayor of friettent het Bintje.”
“In de auto naar kantoor.”
Wat, vraag jezelf dit af, wat heb ik, jouw volger, vriend, lezer, er in hemelsnaam aan om dat te weten?

6. Kan ik het leuker brengen?
Ik vind alles leuk om te weten als je het met humor brengt. Als je me verrast. Een glimlach is genoeg.

7. Hoe kom ik eraan, wie was mijn bron?
Ere wie ere toekomt. Tweet iemand over een interessante webpagina, toepassing, aanbieding? Retweet die in plaats van ‘m brengen alsof-ie van jezelf is. Link naar de bron.

8. Voor wie is dit interessant?
Kinderuitspraken kunnen op Twitter, op LinkedIn misstaan ze. Wil je juist iets aan kinderen kwijt, dan zoek ze op Hyves, niet op Facebook. Koppel al die accounts dus niet! Kies met zorg wat je waar post. Bijvoorbeeld met Tweetdeck.

9. Is het actueel?
Houd rekening met de snelheid van het platform waarop je je bericht plaatst. Twitter heeft een hoge omloopsnelheid, en is een nieuwtje al snel geen nieuwtje meer. Een statusupdate op LinkedIn wil je een paar dagen kunnen laten staan. Ook daarom: koppel je accounts niet.

10. Ik probeer toch niks te verkopen, hè?
Op LinkedIn verwachten mensen dat je jezelf verkoopt. Op Facebook, Twitter, en andere social media is dat veel minder voor de hand liggend. Een incidentele aanbieding is prima, zolang de basis maar sociale interactie is. Wat niet wil zeggen dat je geen werk krijgt uit social media, integendeel zelfs. Maar indirect.

Wat vraag jij je af voor je iets post?

Wil je ook proeven aan social media? Schrijf je in voor de Proeverij sociale media.

1 antwoord

Laat een reactie achter

Meepraten?
We horen graag wat je ervan vindt!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *