Tien tips voor top title tags
Wat staat er bovenaan in het tabje van je browserscherm nu je dit blog leest? Daar staat Title tags: tien top tips. Dat is niet omdat dit blogje zo heet (zo heet het niet), maar omdat we de title tag zo hebben verwoord.
Ga nu eens op je eigen site kijken. Wat staat er? Start? Intro (zoals bij Kamerorkest Touché) of Welkom?
In dat geval is dit blogje voor jou.
Wat daar bovenin staat is de title tag, nog steeds het meest onderschatte element in internetmarketing. Het is naast de inhoud, die relevant moet zijn voor de zoekvraag, hét lokkertje voor Google. De title tag vind je terug in de code van je pagina.
In de meeste content management systemen kun je zelf je title tag invullen, anders moet je je webbouwer even aan het werk zetten.
En dan nu: tien tips om de beste title tags te schrijven.
1. Beschrijf waar de pagina over gaat
Een pagina gaat niet over Start, Intro of Welkom. Een gemiste kans als je daar niet iets met meer inhoud zet. Bovendien: als je title nergens op slaat, vult Google zelf iets in. Kun je beter zelf iets schrijven…
2. Roep op, vraag, stel iets. Laat de zoeker klikken.
Een call-to-action is een uitnodiging om iets te doen. Beloof een antwoord op een vraag, doe een aanbod, prikkel of maak nieuwsgierig. Zonder raadselachtig te zijn!
3. Zet de belangrijkste zoekwoorden voorop
Na ongeveer 58 tekens (inclusief spaties) kapt Google je title tag af, ongeveer want als je een title hebt met veel l’en en i’s dan kom je verder. Je mag overigens gerust meer tekens gebruiken, als je maar weet dat die niet meer in beeld zijn bij de zoekresultaten. Wil je van te voren weten hoe dat eruit ziet? MOZ heeft een handig tooltje om het even te proberen.
4. Zet de belangrijkste zoekwoorden voorop
Ja, dat is dezelfde als bij 3, maar er is tweede reden: het eerste woord het meeste gewicht krijgt van Google, het tweede al wat minder en zo door naar achteren.
5. Ben je geen bekend bedrijf? Zet die bedrijfsnaam maar gerust achteraan of laat ‘m weg!
Alleen bij bekende bedrijfs- of merknamen is het slim om die in de title tag te gebruiken, omdat zoekers die intikken. Doen ze dat bij jou niet omdat ze zoeken naar je product of dienst, dan voegt je bedrijfsnaam niets toe.
6. Bedenk dat Google je title tag laat zien
Dus die tekst moet mensen overhalen je site te bezoeken. Start is misschien een goede call-to-action als je een fietswedstrijd organiseert, maar niet om googelaars te laten klikken.
7. De title tag is de tekst die je favorietenmanager gebruikt bij het opslaan
Je lezer vind je pagina geweldig en slaat ‘m op om later nog eens te lezen. Wil je dat je pagina opgeslagen wordt bij de W van Welkom? Dan is Welkom prima als title tag.
8. Zorg dat elke pagina zijn eigen, unieke title tag krijgt
Je hebt toch niet voor niks meer dan één pagina? Google gaat er dan bovendien vanuit dat de inhoud ook wel niet uniek zal zijn. En dat, lieve kijkbuiskijkertjes, is één van de grootste SEO-zonden.
9. Zet niet alleen maar keywords in je title
Fijn om gevonden te worden op je zoekwoorden, maar uiteindelijk is het niet Google die doorklikt, maar een mens van vlees en bloed. Die moet je kietelen, niet spammen. Bovendien straft Google keyword stuffing af (het is een bullebak, die Google, ik zal het niet ontkennen.)
10. Zodra je je title tag aanpakt zul je zien dat je meer bezoekers krijgt op je site
Doen dus!
Nog niet uitgeoptimaliseerd? Kijk dan ook eens naar je description tag en alt tags.
[Dit artikel is een update van een blog uit 2009]
Je zegt dat je gerust de titel langer mag maken dan 65 tekens, maar dat Google dat dan niet laat zien.
Als je echter wel binnen die lengte blijft, hebben de gebruikte keywords in de titel een hogere waarde. Des te langer de titel, des te minder waarde aan de gebruikte woorden.
Ik kom nog zo veel sites tegen zonder titles dat ik op de eerste plaats daar op wilde wijzen. Maar inderdaad,
je hebt gelijk, een title-tag is bij voorkeur korter dan 65 tekens inclusief spaties. Het is overigens niet zo dat langere titles niet geïndexeerd worden.
Ik zou bijna een eigen website maken na deze tips. Ga ik doen als ik weet wat ik wil aanprijzen of verkondigen.