Teksten met kleefkracht

Internetters zijn ongeduldige lezers. Ze willen niets liever dan klikken, scannen, zappen. Als schrijver heb je hooguit drie seconden de tijd om de aandacht te vangen, en nog een paar tellen later beslist Snelle Henkie of hij wil doorlezen of niet. Je moet je stinkende best doen om hem vast te houden; twee keer met je ogen knipperen en weg is-ie. Hoe voorkom je dat? Vijf tips om teksten met meer kleefkracht te schrijven.

1. Schrijf over mensen
Formuleer de kern van je boodschap in één of twee zinnen en maak er dan een verhaal van. Concreet, aansprekend. Zorg dat het over mensen gaat. En beantwoord met je boodschap een concrete vraag van een speurende internetter.

2. Het belangrijkste eerst
Begin met het belangrijkste. Nee, het belangrijkste vooraan. Het eerste woord, bedoel ik. Eerst de kern, dus, vooraan in de zin. Vervelend hè? Houd het wel leesbaar en denk bij elk stukje, elke alinea en elke zin na over wat het belangrijkste is. En zet dat vooraan.

haakjes3. Gebruik haakjes
Zorg voor ‘haakjes’ in je verhaal. Haakjes zijn woorden, beelden, associaties die aan mensen blijven plakken als klittenband. Die ‘o, ja!’ oproepen. Begrippen die mensen herkennen, zoals Kleinduimpje in ons kiezelverhaal.

4. Wissel af
Maak je zinnen niet te lang en kijk tegelijkertijd uit voor staccatotekst. Wissel af. Gebruik langere en korte zinnen door elkaar. Vermijd zinnen met meer dan één bijzin, want daardoor wordt je tekst minder goed leesbaar. En dan is Snelle Henkie rap verdwenen.

5. Nodig uit
Schrijf actief, direct en nodig uit tot actie. Gebruik de gebiedende wijs. ‘Vraag de brochure aan’, ‘Schrijf je in voor onze nieuwsbrief’. Henkie is dan wel snel, hij is ook volgzaam. En gek op klikken.

0 antwoorden

Laat een reactie achter

Meepraten?
We horen graag wat je ervan vindt!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.