SEXI overtuigen

SEXI is verleidelijk

Verleidelijke artikelen

Nee, het Kiezelblog is niet overgeschakeld naar goedkope aandachttrekkerij met seks, drugs en rock-’n-roll. Het gaat nog steeds over overtuigend en wervend schrijven. Vind je dat jammer, lees dan vooral door. Want SEXI overtuigen is uiterst verleidelijk.

Concrete voorbeelden

Als je SEXI argumenteert, trek je je lezer (of luisteraar) stapje voor stapje over de streep. De letters staan voor State, EXplain, Illustrate. Je begint met State: een stelling, een bewering, een mening. Een kernachtige boodschap. “SEXI overtuigen is uiterst verleidelijk”, bijvoorbeeld. Vervolgens leg je uit (EXplain) waarom dat zo is en waarom het belangrijk is. Niet zozeer waarom het voor jou belangrijk is, maar waarom het ertoe doet voor je lezer, want die wil je overtuigen. Tenslotte geef je een voorbeeld dat je boodschap ondersteunt: Illustrate. Je roept daarmee een levendig beeld op. Hoe concreter, hoe beter.

Naar de ja-stand

Deze manier van overtuigen heeft alles in zich om de lezer in de ‘ja-stand’ te krijgen. Je boodschap is samengevat in één compacte zin. Een oneliner die gemakkelijk blijft hangen. Maar een oneliner op zich is niet genoeg. Mensen gaat pas echt rechtop zitten als je vertelt wat het ze gaat opleveren. Dat komt in de uitleg. En met een geloofwaardig en concreet voorbeeld maak je het af. Want een verhaal, daar kunnen mensen zich in herkennen. Je ziet ze al instemmend knikken.

Bewijsmateriaal

De alinea hierboven legt uit waarom deze methode haar verleidelijke naam eer aandoet. Het is de EXplain. Nu je de achtergrond en het belang kent, hoef ik alleen nog wat bewijsmateriaal toe te voegen: Illustrate. Een concreet verhaal, cijfers uit een wetenschappelijk onderzoek, of een uitspraak van een expert op dit vakgebied. Ik zou bijvoorbeeld debat-expert Lars Duursma van Debatrix kunnen opvoeren, die mij liet kennismaken met deze Britse methode: “Lars Duursma legt de methode uitvoerig uit in zijn interessante boek Ik krijg altijd gelijk.”

Betere alinea’s

SEXI argumenteren heeft nog een voordeel: je gaat er beter van schrijven. Alinea’s worden kernachtig, logisch en leesbaar en de structuur van je totale verhaal staat als een huis.

Val in de smaak

SEXI overtuigen geeft je verhaal body en aantrekkingskracht. Het laat zien dat je goed nagedacht hebt over je boodschap en over de manier waarop je de ander voor je standpunt wilt winnen. Je wordt er ’n verleidelijke verhalenverteller van. En dat valt bij iedereen in de smaak.

Hoe SEXI schrijf jij? Laat het me weten.

1 antwoord

Laat een reactie achter

Meepraten?
We horen graag wat je ervan vindt!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *