Schrijven voor Marcel

 

Op ons kantoor hangt een flipovervel met twee Southparkplaatjes van hetzelfde mannetje. Marcel, hebben we hem genoemd. Plaatje 1: Marcel kijkt vertwijfeld, plaatje 2: Marcel met een smile van oor tot oor. Marcel vóór Kiezel Communicatie en Marcel erna. Onze website hebben we voor Marcel geschreven.


Marcel-1Marcel wil winst maken

Wie is Marcel? Marcel bestaat niet. Maar tegelijkertijd bestaat hij wel, want Marcel is onze ideale klant. De problemen die Marcel heeft, kunnen wij oplossen – binnen onze mogelijkheden natuurlijk, want voor zijn relatieprobleem zal hij toch echt moeten uitwijken naar een relatietherapeut ;-). Marcel is 45 jaar en directeur van een mkb-bedrijf. Hij wil dat zijn site beter gevonden wordt op internet en dat zijn helpdeskmedewerkers Twitter gaan gebruiken. En ze moeten ook nog betere e-mails gaan schrijven… Alles wat wij te bieden hebben, wil Marcel. Maar hij heeft geen tijd om dat voor elkaar te krijgen en geen zin om zich erin te verdiepen. Marcel wil verkopen, zijn bedrijf runnen, winst maken. En gelijk heeft-ie.

Avatar marketing
Waarom hangt dat flipovervel aan onze muur? Marcel is een persona. Een persona is een verzonnen clichémens met eigenschappen die gelden voor jouw doelgroep. Avatar marketing, noemt Jason Cohen het. Begrijpt Marcel onmiddellijk dat hij bij Kiezel Communicatie moet zijn? Die vraag kijkt ons vanaf de kantoormuur voortdurend aan en houdt ons bij de les. We nemen Marcels specifieke problemen serieus, schrijven zodat hij zich aangesproken voelt en zorgen ervoor dat hij blij van ons wordt. 

Gericht schieten
Maar we willen toch wel meer klanten dan alleen Marcel, de 45-jarige manager? Hoe bereiken we die dan? Waarom schrijven we niet meer in het algemeen, voor iedereen? Omdat we dan waarschijnlijk helemaal niemand zullen bereiken, ook Marcel niet. Schrijven voor Marcel helpt om ook andere lezers (of lezeressen) te bereiken. Wie ook maar een beetje op Marcel lijkt, voelt zich ook aangesproken  door onze tekst. Gericht schieten levert uiteindelijk altijd meer op dan een schot hagel.

0 antwoorden

Laat een reactie achter

Meepraten?
We horen graag wat je ervan vindt!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.