Agnes van der Weel
Kiezel Communicatie maakte in 2014 een training op maat voor de medewerkers van het klantcontactcenter van het Nederlandse Rode Kruis. Het trainingsdoel was een klantgerichtere en correcte benadering van iedereen die het Rode Kruis belt met vragen, klachten of verzoeken. Agnes van der Weel geeft leiding aan deze afdeling. Zij vertelt over het traject en het resultaat.

“Voor de drie dames van ons klantcontactcenter was een training nodig om de kennis en vaardigheden op niveau te krijgen. Op hetzelfde niveau, want daar zat nogal wat verschil in. En om er één team van te maken: ze waren nieuw voor elkaar.

De keuze voor Kiezel Communicatie was gemakkelijk. Ik ken Maria al lang en heb vaak met haar samengewerkt. Eerder had ze al de receptionisten bij ons getraind. Ze begrijpt snel wat ik wil en is een goede trainer. Als er iemand was die de dames qua gedrag op een professioneler niveau kon krijgen, was zij het wel.

Stevig traject
Het voorstel dat Maria maakte sloot perfect aan bij wat we besproken hadden. De training was een stevig traject van zes bijeenkomsten met een eindevaluatie. In het begin merkte ik dat ze qua verwachtingen een stapje terug moest doen, maar op dat moment nam ze meteen gas terug om daarna vaart te kunnen maken.

Het resultaat? De drie zijn beter geworden in gesprekken voeren, luisteren en zich inleven in de klant. Ze hebben geleerd om feedback te geven en te ontvangen. Toch zijn niet de vaardigheden het grootste winstpunt, maar het feit dat ze nu als team werken. Er zit nu samenspel in en dat is de bijdrage van Maria. En ik weet beter wat ik aan de vrouwen heb en waar de grenzen van hun kunnen liggen.

Duidelijk en concreet
De dames waren zelf erg te spreken over Maria. Het was best lastig voor hen om te horen dat iets anders kon of moest. Maar ze sprak ze aan op wat ze waarnam en wat ze vervolgens vraagt is duidelijk en concreet. Ze noemden Maria een fijn en goed mens.

Als volgende opdracht heb ik Kiezel gevraagd een stijlboek te maken. Het lijkt me goed om alles wat nu ontwikkeld is vast te leggen Hoe beantwoorden we de telefoon, hoe ondertekenen we onze mails – al dat soort afspraken komen er in.

Waar voor je geld
Ik zou zeggen: als je niet zo’n standaardtraininkje uit de kast wilt, ga dan naar Kiezel. Daar krijg je maatwerk. Ze gaan niet uit van een vaste methodiek, maar maken een vertaling naar de organisatie en letten goed op de personen die deelnemen aan de training, hun ervaring en houding. Ik vind het prettig om met een kleinschalig bureau te werken. Dat is veel meer van deze tijd. En je krijgt er meer en betere waar voor je geld, daar ben ik van overtuigd.”