Marinte Mulder deed de training bij Kiezel

Met de lezer voor ogen

GGD-professionals leren bondig schrijven voor de regionale VTV

Als je álles over een onderwerp weet, is het soms lastig om niet ook álles te vertellen, maar je te beperken tot wat de lezer nodig heeft. Dat is waar de medewerkers van GGD Zaanstreek-Waterland tegenaan liepen toen ze hun regionale VTV (Volksgezondheid Toekomst Verkenning) moesten gaan produceren.

De regionale VTV is een online document met artikelen over uiteenlopende gezondheidsthema’s, bedoeld als informatieve input voor gemeentelijke beleidsambtenaren. De training die Kiezel Communicatie voor de GGD ontwikkelde, helpt om die lezer centraal te zetten, in de structuur, in de stijl en natuurlijk bij het kiezen van de inhoud. Martine Mulder, epidemioloog bij GGD Zaanstreek-Waterland, vertelt hoe ze de training heeft ervaren.

Loslaten

Martine: ‘De training heeft het gesprek over hoe we de doelgroep bereiken goed op gang gebracht. Ikzelf ben flink uitgedaagd om daarover nog kritischer te zijn. Onze lezers hebben meestal weinig tijd om te lezen. Die willen meteen tot de kern komen met een boeiende en bondige tekst. Voor veel van onze collega’s is deze manier van schrijven nieuw. Ze zijn gewend aan meer nadruk op de inhoud. Wetenschappelijk, grondig en volledig. Dat loslaten blijkt lastig. Schrijven met de lezer voor ogen betekent in de eerste plaats dat je bedenkt wat die nodig heeft.’

Adviezen

Met een korte voorbereidingstijd, midden in de vakantie, kreeg Carola het voor elkaar om niet alleen een training te ontwerpen, maar ook nog waardevolle adviezen uit te werken, vertelt Martine. ‘Ze stelde ook meteen voor een leidraad te maken, een document waar mensen houvast aan zouden hebben bij de opbouw van hun tekst. Dat blijkt goed te werken.’

Eigen teksten

De GGD koos voor een training van twee dagdelen, met twee weken ertussen. Martine: ‘In de tussentijd werkten we allemaal aan onze eigen tekst. Erg praktisch. Voor iedereen pakte de training verschillend uit: de een had meer aan het gedeelte over structuur aanbrengen, voor anderen viel de training juist in het tweede deel op zijn plaats, waar het ging over lezersgericht formuleren en stijl.’ Lachend: ‘En wat mij betreft had er nog wel een derde dagdeel bij gekund.’

De diepte in

Sommige collega’s waren nog onzeker over hun nieuwe rol in dit project, zegt Martine, maar de training bood ruimte om daarover te praten. ‘Carola daagt je uit om net een stapje verder te gaan. Waarom zou je nog schrijven dat roken slecht voor je is, vroeg ze bijvoorbeeld. Dat weet je lezer onderhand wel. Kom met interessante, bruikbare informatie, weid niet uit, maar ga meteen de diepte in. Juist als je de lezer wilt helpen, is het beter je drang om volledig te zijn te laten varen.’

Stijlgids

Als naslagwerk voor de deelnemers schreef Kiezel een stijlgids voor de GGD. Martine: ‘Zo’n stijlgids is een goed hulpmiddel om aan je artikel te beginnen. En om erbij te houden, naast je artikel te leggen. Met stijl- en structuuradviezen wordt het schrijven gemakkelijker. En op die manier houden we de training levend.’