‘Het leeft meer’

Kennis en kapitaal voor gedurfde ideeën. Dat is de tagline die wij begin 2014 voor en met Stichting De Verre Bergen bedachten. De Verre Bergen is een Rotterdamse filantropische instelling, opgericht in 2011. De stichting is een grote financier van innovatieve sociale plannen voor de stad. En het mooie is dat die plannen altijd met de Rotterdammers zelf worden ontwikkeld. Toch was de website, voor we ermee aan de slag gingen, een en al afstandelijkheid.

Roelof Prins, directeur, beaamt dat. ‘We hoorden dat inderdaad terug. We gebruikten allerlei termen die wij heel begrijpelijk vonden, maar de rest van de wereld niet. Vandaar dat we een bureau zochten dat daar verandering in kon brengen.’

Kritische houding

Het eerste wat we aan de website deden, was alle informatie opnieuw indelen. Waarom bezoeken de lezers de site? Wat komen ze doen? Vervolgens hebben we alle teksten opnieuw geschreven. ‘Die samenwerking vond ik prettig’, vertelt Roelof. ‘Jullie kwamen langs, hielpen waar nodig en stelden geregeld vragen. Juist die kritische houding stelden we erg op prijs.’

We overtuigden De Verre Bergen dat het technocratische, abstracte filmpje waarmee de bezoekers op de homepage geconfronteerd werden, vervangen moest worden door beelden van de mensen om wie het gaat: de Rotterdammers. Ook wilden we het nieuws prominenter in beeld brengen. Daarvoor moest de website herbouwd worden, ook al was die nog geen drie jaar oud. Dat mocht onze partner Sowmedia doen.

Duidelijker

Over het eindresultaat is Roelof zeer te spreken: ‘De toon en de toegankelijkheid zijn beter. Het is allemaal veel duidelijker en het leeft meer. En ook de opmaak en uitstraling van de website bevalt ons. De commentaren zijn dan ook heel positief. Bij toekomstige ideeën die we ontwikkelen en gaan steunen, komen we zeker weer naar jullie.’