Over ons – vier tips

Blije Aziaten stralen uit waar Cisco voor staat

Beeldbron: www.cisco.com

Over ons. Niks zo lastig als over jezelf schrijven. Want wat schrijf je op die pagina? Ga je jezelf de hemel in prijzen? Vertel je wat je resultaten zijn – zoals copywriters je altijd aanraden? Vertel je wie je bent, wat je drijft? Sinds wanneer je bedrijf bestaat en hoeveel mensen er werken? En waar zet je al die informatie?

Omschrijving Toen ik vandaag voor een artikel op zoek ging naar wat Cisco nu eigenlijk precies doet, wist ik wat ik zocht: een omschrijving van hun activiteiten. Die verwachtte ik in de vorm van een tagline op de homepage. Een tagline is namelijk een omschrijving van wat je doet. Kort en bondig, niet meer en niet minder. CreateSend: digitale nieuwbrieven versturen zonder omkijken. Zoiets.

Wat doet Cisco? Als je op de homepage van Cisco kijkt, zie je blije Aziaten met mobieltjes en tablets. Je ziet scorende basketballers. Maar wat, o wat doet Cisco? Dan maar op zoek naar de pagina Over ons. Die verwacht ik bovenin, want dat is de internetconventie: de link naar Over ons staat rechts bovenin. Maar niet bij Cisco, die heeft onderin About Cisco. Een klik daar helpt je niet verder. Wat contactinfo en heel veel links. Onder Facts and Information vind ik dan gelukkig de Company Overview. Maar eh….

At Cisco (NASDAQ: CSCO) customers come first and an integral part of our DNA is creating long-lasting customer partnerships and working with them to identify their needs and provide solutions that support their success. The concept of solutions being driven to address specific customer challenges has been with Cisco since its inception.

Wat doet Cisco? Nog steeds geen idee. Door naar de Nederlandse Over-onspagina. Helpt niet. Doorklikken naar Overzicht van het bedrijf? Foutmelding. Pas als ik in het linkermenu klik op Cisco Nederland krijg ik een beetje info. Nou ja een beetje… 1500 woorden info. In lettertjes die ik tien jaar geleden nog goed kon lezen…

Genoeg gebasht. Hoe moet het wel?

  1. Zorg dat op elke pagina van je website staat wat je doet. Als je naam dat al voldoende uitdrukt – zo veel te beter. Anders: gebruik een tagline.
  2. Zorg voor een goed vindbare Over ons. Rechtsboven. Punt.
  3. Beschrijf ook daar op de eerste plaats wat je doet. De resultaten daarvan mogen erbij. Maar vooral: wat.
  4. Neem daarna de ruimte om te vertellen wat je nog meer kwijt wilt. Hoe je het doet, sinds wanneer, met wie… Maar hou je in. 1500 woorden. Tsss – zoveel wil niemand van je weten.
9 antwoorden
  1. Sandra
    Sandra zegt:

    Ook niet te vergeten: wat onderscheid jou nou van de concurrent en waarom moeten ze juist voor jou kiezen? Wat maakt jou (en/of jouw bedrijf) nou zo speciaal?

    Beantwoorden
  2. Wouter Blom
    Wouter Blom zegt:

    Inderdaad! uit de analytics van mijn eigen website maar ook die van een aantal van mijn klanten bleek dat de over ons pagina een van de belangrijkste pagina’s is van een website. Mensen kopen niet van bedrijven, mensen kopen van mensen!

    Mijn blogpost over 15 pagina’s die iedere website zou moeten hebben gaat in op de andere pagina’s die je minimaal zou moeten hebben: http://www.stramark.nl/blog/bedrijfswebsite/

    Beantwoorden
  3. Carola Janssen
    Carola Janssen zegt:

    Ja, ook waarin je je onderscheidt kun je beschrijven op je Over-onspagina. Maar als het goed is blijkt dat genoegzaam uit de rest van je site, toch?

    Beantwoorden
  4. Carola Janssen
    Carola Janssen zegt:

    @Wouter en @Kitty: jullie reacties waren door Akismet als spam aangemerkt, ik vond ze zojuist pas in de spambox (waar ik niet dagelijks kijk). Excuses daarvoor.

    En ben benieuwd of ‘Piet’ van Cisco ook gaat reageren. We willen hem best helpen om de webteksten van Cisco Nederland net even wat klantgerichter te maken :-).

    Beantwoorden
  5. Sandra
    Sandra zegt:

    @Carola, als men inderdaad zo vaak naar de over ons pagina kijkt, is het toch slimmer om dat (ook) daar te plaatsen?

    Beantwoorden
  6. Sandra
    Sandra zegt:

    Sandra zegt: (10 april 2012 om 14:00)
    Ook niet te vergeten: wat onderscheid jou nou van de concurrent en waarom moeten ze juist voor jou kiezen?

    Carola Janssen zegt: (12 april 2012 om 11:19)
    Ja, ook waarin je je onderscheidt kun je beschrijven op je Over-onspagina. Maar als het goed is blijkt dat genoegzaam uit de rest van je site, toch?

    Wouter Blom zegt: (10 april 2012 om 15:41)
    Inderdaad! uit de analytics van mijn eigen website maar ook die van een aantal van mijn klanten bleek dat de over ons pagina een van de belangrijkste pagina’s is van een website

    Volgens de analytics van Wouter (en ook die van mijzelf) blijkt dat de over ons pagina een van de belangrijkste pagina’s is. Je antwoordde “Maar als het goed is blijkt dat genoegzaam uit de rest van je site, toch?”, maar als de over ons pagina zo belangrijk is dan is het toch slim om het (ook) daar te plaatsen?

    Beantwoorden

Laat een reactie achter

Meepraten?
We horen graag wat je ervan vindt!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.