Onverwacht werkt – SUCCES deel 2

Luister naar de audioversie:


Afrikanen die radiatoren inzamelen om het koulijdende Noorwegen te helpen. Zodat kinderen daar in de koude winters niet meer dood hoeven te vriezen. De actie heet Radi-Aid, compleet met een gelikte video, een ‘We Are The World’-achtig lied en enthousiast kijkende hulpverleners die blij van deur tot deur gaan om elektrische radiatoren in te zamelen.

Een tijdje geleden schreef ik over de SUCCES-elementen die maken dat een verhaal blijft hangen. Zes verhaalkenmerken die samen de plakfactor bepalen, beschreven in het gelijknamige boek van Dan Heath en Chip Heath. Inmiddels is het een klassieker, een must-have voor iedereen die beter wil leren schrijven.

Plakkerig

Het Radi-Aidverhaal is lekker plakkerig. Het bevat dan ook verschillende SUCCES-elementen. De eerste twee, de S van simple en de U van unexpected voorop. De clip haakt aan aan iets bekends, en daardoor is het idee voor iedereen eenvoudig te begrijpen. Je weet meteen: dit gaat over een goed doel. Maar tegelijkertijd zet het je op het verkeerde been. Bekend en toch anders, dat is de U van unexpexted.

Klappertandende Noren

Wij uit het noorden waren toch degenen die het hongerende, zielige Afrika moeten helpen? Wat willen die zelfbewuste, prachtige, goed geklede Afrikanen dan met hun Radi-Aid? Precies! Ons aan het denken zetten. Want dit is het beeld dat wij hebben wij van Afrika: honger, oorlog, corruptie, armoede. Die plaatjes krijgen we voortdurend voorgeschoteld. Als we Noorwegen alleen maar zouden kennen van bevroren straten, sneeuwstormen en geklappertand, hoe zouden we dan over Scandinavië denken?

Wrijving

Radi-Aid laat ons met een knipoog zien dat Afrika meer kanten heeft. Dat verrast en zorgt ervoor dat het vaststaande beeld verschuift. Overtuigingen beginnen te wankelen en de wrijving die daarbij hoort, maakt dat het verhaal blijft hangen.

Ook zonder humor

Onverwacht en humor vormen een gekende combinatie. Maar het plakelement ‘onverwacht’ werkt ook zonder humor: in een boek of film waarin de introverte buurman een seriemoordenaar blijkt, of bij een technische innovatie, zoals de eerste smartphone zonder toetsenbord.

Ik zoek ze!

Ken jij goede voorbeelden van het plak-element ‘onverwacht’? Ik ben ernaar op zoek. Maak me blij!

Lees ook deel 1 van deze serie, over eenvoud.

0 antwoorden

Laat een reactie achter

Meepraten?
We horen graag wat je ervan vindt!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.