Nou-envraag maakt nieuwsbrieven het lezen waard

Als een nieuwsbrief van begin tot eind over de afzender gaat, vind je ‘m dan nog steeds interessant? Misschien als je je heel erg verbonden voelt met die afzender, als je er familie van bent of eerstedagsklant.

Maar als willekeurige abonnee van die nieuwsbrief?

Waarschijnlijk niet. Toch zijn veel teksten zo opgebouwd: ze draaien rond de schrijver en zijn bedrijf, diensten of producten. Wij, wij, wij (of ik, ik, ik) slaat de klok. En dat eindigt dan met de oproep om te kopen of contact op te nemen. Maar waarom zou je?

Klantgericht en lezersgericht schrijven is het devies.

Dat klinkt oneindig veel makkelijker dan het is. Als je onderneemt, draait de wereld nu eenmaal om jouw ideeën – logisch. Je focus verleggen naar de klant of lezer vergt behoorlijk wat oefening in uit-jezelf-treding, in inleving in een ander.

Wat is erin voor mij,

denkt je lezer in slecht vertaald Engels.
Je certificering? Dat is niet het goede antwoord, want wat koopt iemand daarvoor? Je authentieke ambachtelijkheid dan? Het zal je lezer rustieke worst zijn.

Er is een simpele maar doeltreffende manier om bij een antwoord te komen dat wel steekhoudt:

Blijf de vraag ‘nou en?’ herhalen en dwing jezelf te antwoorden.
Als je namelijk lang genoeg nou-ent tegen jezelf, zeg je op een gegeven moment: wat ik lever, maakt de ander gelukkig, rijk of gezond.

green

Heeft het dan zin om die antwoorden in je nieuwsbrief of op je website te zetten?

Letterlijk roepen dat jouw product de koper gelukkiger, rijker of gezonder maakt?
Sommige wasmiddelen, deodorants en verzekeringsmaatschappijen komen ermee weg. Maar voor de meesten van ons is het niet zo eenvoudig.

Ergens vlak voor de ultieme antwoorden (geluk, rijkdom of gezondheid) ligt het beloofde land 

waar je lezer, klant, prospect naar op zoek is. Het is het gemaksland, het voordeelland. Kietel jezelf daarnaartoe met de nou-envraag, sla je zelf ernaartoe als het moet, bijvoorbeeld door bestaande klanten te vragen waarom ze in vredesnaam voor jou kozen en niet voor een ander, maar neem geen genoegen met voor de hand liggende unique selling points. En dan zul je zien dat je nieuwsbrieven gelezen worden. Iedereen leest graag over zich zelf, namelijk.

Dit artikel is hoe dan ook voor jou

en ik hoop dat je er zo niet gelukkiger, rijker of gezonder, dan toch op zijn minst vrolijker van wordt.

 

0 antwoorden

Laat een reactie achter

Meepraten?
We horen graag wat je ervan vindt!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.