Nou en? Dé vraag om webtekst te verbeteren

Stel, jij en ik runnen samen een bloeiende business: een kersenboomgaard. Het is maart en er moet gesnoeid worden. De gekapte bloesemtakken brengen we aan de man via onze webwinkel. We bedenken de volgende tekst:

 

Boomgaard De gouden pit heeft zijn kersenbomen gesnoeid. De prachtige en volle bloesemtakken verkopen we voor slechts €2,50 per tien stuks. Boomgaard De gouden pit garandeert dat de takken zeker twee weken staan. We bezorgen de verse takken één dag na bestelling thuis.

 

Zendergericht
Er is helemaal niets mis met deze tekst en tegelijkertijd alles. Niets, omdat de zinnen grammaticaal in orde zijn, de feiten kloppen en de tekst beantwoordt aan het tekstdoel (takken verkopen). En alles, omdat de tekst 100 procent zendergericht is. Wij hebben gesnoeid, wij verkopen onze takken tegen onze prijs.
Online vind je honderden, zo niet duizenden van die zendergerichte teksten. Als je er eenmaal op let, zie je hoe vaak het draait om ‘us, ourselves and we’.

 

Goede vraag
Als je wilt verkopen, wissel dan eens van perspectief. Start niet vanuit het vertrekpunt ‘dit doen wij’, maar begin met de vraag ‘wat heeft mijn lezer eraan?’ Als schrijver maak je dan de omslag van verkoopargumenten ‘wij verkopen een mooie tak’ naar koopargumenten: ‘je hebt morgen een mooie tak in huis’. Dé vraag die je hierbij helpt is: ‘Nou en?’

 

Lentegevoel
Wat doet die vraag? Wij verkopen takken. Nou en? Uhm, nou… die kun je kopen. Nou en? Die takken kun je op de keukentafel in een vaas zetten. Nou en? Dat staat vrolijk en geeft een lentegevoel. Herschreven ziet de tekst er zo uit:

Eindelijk, lente! En wat staat nu vrolijker dan een paar prachtige takken met kersenbloesem op je keukentafel? Een voor een zie je de knopjes uitkomen en je hebt er zeker twee weken plezier van. Bestel ze vandaag vóór 18.00 uur en je hebt ze morgen tussen de middag in huis. De prijs: tien takken voor 2,50.

Nu komen de dorre, zendergerichte bloesemtakken tot leven. Je ziet ze in een vaas op je eigen keukentafel staan. Hebben!, denk je dan.

 

Geen verkooppraatje
Aardappelen of wasknijpers. Trainingen of financiële dienstverlening. Waar je ook over schrijft, het kan met iedere tekst zo’n beetje twee kanten op. En het begin zet de toon. Kijk uit dat je er geen verkooppraatje van maakt. Twee woorden met pit houden je op het juiste (kiezel)spoor:

 

Nou en?


Meer lezen over schrijven voor het web? Ga naar:

0 antwoorden

Laat een reactie achter

Meepraten?
We horen graag wat je ervan vindt!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.