Missie en visie
Luister naar de audio-versie:
“Ja, en dan willen wij als tweede menu-item onze missie en visie.”
Hoe vaak horen we dat? Bijna altijd als klanten voor nieuwe webteksten bij ons komen! Ze willen op hun nieuwe website de missie en visie van hun onderneming. En graag een beetje prominent. Want ze zijn Belangrijk. Maar is dat wel zo?
Wat is een missie? Paul Weermeijer beschrijft het in zijn boek Mission at Work (een goed en praktisch boek overigens als je je missie wilt verwoorden):
Het mission statement is letterlijk en figuurlijk de ZIN van een onderneming of instelling. Het vat in één enkele zin samen wat de raison d’être, de bestaansgrond, van een organisatie is.
Een visie is volgens dezelfde schrijver:
Een aantrekkelijke, krachtige, mentale voorstelling van een gewenste toekomst voor de organisatie alsof die nu al werkelijkheid is en die het ‘ideaalbeeld’ van de organisatie beschrijft.
De missie is het kompas, de visie het einddoel. Hartstikke belangrijk. Voor jou en voor je medewerkers. Maar zit ik daar als websitebezoeker op te wachten? Over het algemeen niet. Wat moet ik met die informatie? Ik wil een roman bestellen, meer informatie over een muzikant, mijn huis laten verbouwen. Of ik zoek een interim-manager vanwege een reorganisatie, betere rekensoftware voor mijn tankstation of wat voor ander zakelijk doel ook.
In al die gevallen kunnen de missie en visie van de leverancier mij, hoe zeg ik het netjes, aan mijn billen oxideren. Natuurlijk wil ik weten hoe een bedrijf te werk gaat of wat ervaringen van anderen zijn. En dat dan met een paar woorden aan de missie wordt gerefereerd, nou vooruit dan. Maar een apart menu-item voor de missie en visie? Laat maar hoor! Het is één van die dingen die je veel beter kunt laten zien dan vertellen. Bijvoorbeeld met referenties, cases of portfolio’s. Overigens heeft Paul Weermeijer zelf wel zijn missie en visie luid en duidelijk op zijn site staan, wat ik dan wel weer grappig vind. Maar ja, hij is dan ook geen klant van Kiezel. De meeste andere tekstbureaus zijn niet zo streng als wij.
Heb jij je missie en visie op je website staan en zo ja, waarom? Of waarom niet?
Het is maar net wat je missie en visie is… Als die luidt: ‘zorgen dat de directeur zo snel mogelijk kan gaan rentenieren, omdat onze klanten in onze optiek nu eenmaal graag te veel betalen.’ dan zou ik ’t weglaten inderdaad. Ook als het een door een bureau verzonnen alternatieve missie en visie is, weg ermee.
Maar van goede doelen (bijvoorbeeld) hoor ik graag wat hun visie op het betreffende onderwerp is en hoe zij denken e.e.a. denken te bereiken.
Aandeelhouders van beursgenoteerde ondernemingen zijn ook op zoek naar dergelijke, achterliggende informatie over de onderneming waar ze een belang in hebben, of overwegen te nemen.
Hetzelfde geldt vaak voor (potentiële) medewerkers die willen weten of hun kijk op de wereld een beetje matcht met die van hun werkgever.
Of klanten die leveranciers vergelijken op onderliggende, al dan niet gedeelde, normen en waarden.
In je missie en visie kun je bovendien ook nog wat USP’s verwerken…
Ik ben het met je eens dat het vaak weinig toevoegt, zeker als het dooddoeners zijn (“bladiebla langetermijn structureel bijdragen aan wederzijds succes bladiebla etc”) Maar juist in die situaties heb je een mooie aanleiding om nog eens met die opdrachtgever ervoor te gaan zitten: op zoek naar de essentie van de onderneming.
Noem je het hoofdstuk vervolgens gewoon ‘Essentie’ o.i.d., en is iedereen blij.
Dank je wel voor je reactie, Tim. Maar als het goed is staat die essentie op de homepage, ook bij goede doelen. Of juist! Er is geen reden om die in een apart menu-item op te nemen.
Grote ondernemingen doen er goed aan om hun missie en visie te verwoorden in hun integrated report, op hun site blijken ze uit de koopargumenten, uit de cases, uit hun referenties. En ach, als ze ergens in een submenu staan, hoor je mij ook niet klagen. MAAR NIET IN HET HOOFDMENU!!!
Nieuwe medewerkers laten zich niet leiden door een visie en missie, kom op. Dat geloof je zelf niet!
En ik houd zeker geen pleidooi voor het niet formuleren van een missie en visie. Natuurlijk moet je een missie formuleren en visie hebben bij het ondernemen.
Maria en ik toetsen elk jaar of we nog op lijn liggen, of we de juiste koers varen of dat we intussen stiekem ons doel verlegd hebben. Maar daar gaan we onze klanten niet mee lastig vallen.
Je kunt iets vergelijkbaars betogen over het wel of niet hebben van een F.A.Q. Als een site slaagt in zijn opzet, heeft niemand nog vragen, dus waarom dan nog een F.A.Q.? Maar in sommige gevallen heeft een dergelijk onderdeel wel wat meerwaarde.
En wel of niet in hoofdnavigatie – ik bedoel HOOFDNAVIGATIE – of als dochter van ‘Over ons’, is net zo iets.
Inmiddels ben ik overigens wel benieuwd: wat is, afgezien van lekker stellig doen, Kiezels missie eigenlijk?
😉
FAQ staat voor veelgestelde vragen, Tim. Jij bent de eerste in mijn 20-jarig bestaan als ondernemer die naar mijn missie vraagt. Maar je kunt ‘m krijgen:
“Kiezel Communicatie helpt bedrijven en organisaties om zich effectief te presenteren via online media. Dat doen we door in een langdurige relatie inhoudelijk waardevolle teksten te schrijven, strategisch te adviseren en mensen te trainen in schrijfvaardigheden.”
Daarmee vertel ik je vast niks nieuws. Dit wist je allemaal al lang. Maar die missie helpt ons om te focussen, te toetsen of nieuwe activiteiten bij ons passen of niet. Te bepalen of we nog op de goede weg zijn.
En dat is dus echt wel heel wat anders dan veelgestelde vragen, waarin je inderdaad fijn wat van je usp’s kwijt kunt. En het is ook heel wat anders dan een Over ons, waarvan ik wel vind dat ie er moet zijn.
Het verschil zit ‘m misschien niet eens zozeer in de feitelijke inhoud, maar in de invalshoek. Ga je uit van jezelf, of ga je uit van de lezer?
Die laatste zin slaat de spijker op de kop, Carola! Ga je uit van jezelf of van je lezer? Van die laatste, vind ik, hoewel ik er genuanceerd naar kijk. Eens met Tim dat een maatschappelijke organisatie iets anders is dan gehaktballen aanprijzen. In dat eerste geval kijk ik zelf wel bij missie en visie. Het punt is alleen dat er meestal weinig imponerends staat. Gemiste kans.
Overigens complimenten voor de missie van Kiezel. Krachtig en duidelijk!
Ik gebruik altijd deze voor klanten http://www.laughing-buddha.net/toys/mission