Link title: wel of niet schrijven?

Bij onderstreepte begrippen in deze blog krijg je uitleg als je er met je muis boven hangt.


Nog niet zo lang geleden lieten wij ons erop voorstaan dat Kiezel bij alle links link titles en bij alle plaatjes  image titles en alt tags schreef. Dit zijn teksten die je terugziet in de broncode van een webbagina. Zich webschrijver noemende tekstschrijvers die niet wisten wat title tags waren, vonden we charlatans.

Het idee was dat als je in de link title en alt tag zoekwoorden gebruikte, dat zou helpen bij je positie in Googles zoekresultaten. Bovendien zouden link titles slechtzienden en blinden helpen hun weg te vinden bij het surfen. Zo schreven wij als title bij een link naar de contactpagina altijd “Neem contact op met Kiezel Communicatie“. Keigoed bezig waren wij.

Dat van die blinden bleek een foute aanname: een link title die min of meer herhaalt wat er in de gelinkte tekst staat, zit de usability alleen maar in de weg. Wie de tekst voorgelezen krijgt, hoort dan namelijk twee keer waar-ie heen klikt. Ook het hele idee om door link titles beter gevonden te worden is inmiddels achterhaald. Google heeft al een hele tijd terug de link title uit de algoritmes gehaald omdat-ie te weinig gebruikt werd.

Het advies is nu om alleen link titles te gebruiken als ze iets toevoegen. Eigenijk precies zoals het enige langhoudbare SEO-advies voorschrijft: gebruik zoekwoorden omdat ze handig zijn voor de gebruiker of lezer, niet voor Google.

Samengevat:

Als duidelijk is waar een link heenleidt, is het nergens voor nodig dat nog eens te herhalen in de link title

Wanneer gebruik je dan nog wel een link title?
Als de anchor tekst niet direct duidelijk maakt waar de link naartoe leidt, geef je daarover in de title aanvullende informatie.

Anchortekst benoemt als het ware de url (het link-adres). Bij een acroniem of een ondoorzichtige eigennaam kan de link title daarover uitleg geven.

Hou er wel rekening mee dat de meeste websitebezoekers link titles helemaal niet zien of lezen. Is het onmisbare info, overweeg die dan op te nemen in de lopende tekst. Bij andere tags zoals de title tag en de description tag loont het overigens nog steeds de moeite om ze te schrijven.


Deze blogpost is een update van een verouderde post over alt en title. Volgende week de update over het gedeelte alt tags en title tags bij plaatjes.

0 antwoorden

Laat een reactie achter

Meepraten?
We horen graag wat je ervan vindt!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.