Leugens?

TwitterbirdsLinkedIn is om te netwerken.
Op Twitter kun je met elkaar praten.
Blogs zijn persoonlijke dagboeken.

Allemaal gelogen, zegt Penelope Trunk, een Amerikaanse loopbaanadviseur met een populair weblog.

Wat is dan wél de waarde van die digitale kanalen?

LinkedIn is er volgens Trunk vooral om te laten zien dat je veel contacten hebt en je komt aan die contacten door in gesprek te gaan met mensen. Daarvoor is LinkedIn niet geschikt, zegt ze. Wend je voor die gesprekken ook niet direct tot Twitter. Je kunt er wel snel veel contacten opdoen, maar het blijft te oppervlakkig. Vind op Twitter mensen met wie het klikt, en als je daar echt iets mee wilt, zul je het contact (online of offline) buiten Twitter moeten verdiepen.

Over weblogs zegt ze: blog onbekommerd en met zelfvertrouwen, maar gebruik je blog vooral niet als dagboek. Kies een onderwerp dat je interesseert en scherp je denkbeelden daarover door te schrijven. Deel je kennis en je zult zien dat je blog vooral leerzaam is voor jezelf en dat het je in gesprek brengt met anderen. Bloggen, kortom, is hét netwerkinstrument bij uitstek. Je zet jezelf op de kaart, in het beste geval als deskundige en in elk geval als iemand met een mening.

En ben ik het met Penelope eens?

Via LinkedIn heb ik heel wat vroegere netwerkcontacten opgespoord en de contacten aangehaald. LinkedIn-deskundige Jeanet Bathoorn vertelt ons hoe je je profiel kunt gebruiken om je te onderscheiden, om events te promoten en je netwerk warm te houden. Dat is wel een stapje verder dan alleen laten zien hoeveel contacten je hebt. Maar voor het echte contact, zo zegt Jeanet ook, moet je elkaar toch meestal in de ogen kunnen kijken.

Of je contacten kunt verdiepen met gesprekken op Twitter? Nou en of. Kijk maar eens hoe snel het vuurtje van de Twitterveiling liep en wat die actie heeft opgeleverd. Dat succes leek zomaar te ontstaan, maar was er vooral dankzij de bekendheid van initiatiefneemster Kaat Mossel. Zij is een fervent Twitteraar met een enorm netwerk en een net zo grote berg goodwill. Dat ze al die mensen in no time in de benen kreeg voor een goed doel, komt doordat ze echt gelooft in online gesprekken voeren en vrienden maken. Ik moet Penelope Trunk wel gelijk geven over contact verdiepen. Twittervrienden in het echt zien geeft ze letterlijk een extra dimensie. En ik ben niet de enige die dat vindt: zie al de #tweetups over de hele wereld.

Wat Penelope over blogs schrijft, slaat de spijker helemaal op zijn kop. Dit blogje bijvoorbeeld bracht me er niet alleen toe haar blogpost extra goed te lezen, maar ook om mezelf vragen te stellen over het onderwerp. En het leverde me een aardige discussie op met Carola, die er net weer een beetje anders tegenaan kijkt. En mijn lezers? Ook daarmee ga ik graag in gesprek over dit onderwerp. Kom maar op!

0 antwoorden

Laat een reactie achter

Meepraten?
We horen graag wat je ervan vindt!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *