Lees mij, geloof mij

Fijne stockfoto

Lees mij, geloof mij

Lees dit artikel en word rijk, gelukkig, gezond en aantrekkelijk. Ik heb er een foto met mensen bij gezet, want dan blijf je langer op deze pagina, zo is onderzocht. En de kans dat je dit daadwerkelijk leest is groter als de blik richting tekst staat. Daarom staat deze fantastische stockfoto rechts. Slim hè?

Geloof

Maar geloof je nu ook dat je rijk, gelukkig, gezond en aantrekkelijk wordt? Bij Gerry McGovern las ik dat juist die foto ervoor zorgt dat je minder geneigd bent mijn verhaal te accepteren. Dat was althans de conclusie van Fidelity Investments, een investeringsmaatschappij die dat heeft onderzocht. In een a/b-test maakten ze twee pagina’s aan met de volgende (door mij vrij vertaalde) tekst:

Wist je dit al? Verhoog je pensioenbijdrage van 5% naar 7% en je werkgever geeft je datzelfde.

In het ene geval zetten de onderzoekers de welbekende lachende dame naast de tekst, in het andere plaatsten ze de tekst zonder illustratie. Met het plaatje keken de mensen zoals verwacht langer naar de pagina en dacht 80 procent dat de bewering klopte. Zonder plaatje nam maar liefst 90 procent van de deelnemers de tekst voor waar aan.

Roze velletjes

De onderzoekers keken ook naar hoe makkelijk een taak werd uitgevoerd of hoe makkelijk mensen informatie konden vinden. In beide gevallen ging dat beter zonder gezichten. En nu denk je misschien dat dat ligt aan die malle stockfoto’s van overdreven blije mensen met pukkelloze, roze velletjes en gephotoshopte lichtjes in de ogen. Dat blijkt niet het geval, zo zagen de onderzoekers aan de pagina’s over de financieel adviseurs van de firma. Hoewel ook op die pagina’s de klanten langer keken naar de tekst als er een portret bij stond (een echt portret van de echte expert), hadden ze minder vertrouwen in de juistheid van de tekst.

Blikje

Het onderzoek klinkt niet zo uitgebreid, en het is gevaarlijk om er zo maar verregaande conclusies aan te verbinden. Het laat wel zien dat aandacht niet alles is en het goed is je twee keer achter de oren te krabben voor je een blikje lekkere wijven opentrekt om over je pagina’s te strooien. Overigens heb ik het onderzoek zelf niet teruggevonden op de site van Fidelity Investments. Maar omdat er geen foto van Gerry McGovern bij zijn eigen artikel stond, geloof ik hem wel. Geloof jij mij?
Meer over blije mensen en aandacht:

0 antwoorden

Laat een reactie achter

Meepraten?
We horen graag wat je ervan vindt!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *