Klantgericht schrijven – 5 tips
Hoi, hoi mevrouw!
Met die woorden opende een keukenverkoper zijn mail aan mij in een ultieme poging mij terug te halen naar zijn winkel. En terwijl ik nooit iemand zal aanraden een mail op die manier te beginnen, sorteerde deze begroeting wel effect. Ik rolde ouderwets over de vloer van het lachen en ik vergeet hem nooit meer. Ik weet alleen niet of dat het effect was dat deze schattige verkoper beoogde.
Klantgericht schrijven doe je omdat mensen vooral graag over zichzelf lezen. Als het over jou gaat is dat nog maar zeer de vraag. Jou (de schrijver, de zender) vinden ze een stuk minder boeiend. En dat is niet persoonlijk hè, wij van Kiezel vinden jou geweldig. Daarom vijf tips die je teksten ontvanger-, lezers- of klantgericht (drie termen voor ongeveer hetzelfde) maken.
1. What’s in it for me?
Klantgericht vraag je je bij elke zin af: wat heeft mijn lieve lezer hier aan?
Het is onze missie de samenwerking tussen medewerker en leidinggevende te verbeteren.
Goh, fijn voor je!
Als je wilt dat je medewerkers en leidinggevenden beter samenwerken, zet dan onze tool in.
2. Verleg het perspectief
Kijk naar de tekst die je geschreven hebt. Kun je ik en wij vervangen door jij of u?
Ik stuur je wordt dan bijvoorbeeld Je ontvangt.
We garanderen geweldige service wordt Je mag ons afrekenen op onze service.
Elke keer dat het je lukt het perspectief te verleggen, wordt je tekst meer lezersgericht.
3. Creëer betrokkenheid
Een vraag stellen helpt om je lezer het verhaal in te trekken. Een oprechte vraag hè, niet een voor de vorm. En maak het een intrigerende vraag. Zo vragen ze me geregeld of ik wel eens nagedacht heb over hoe ik mijn zakelijke energiekosten kan verlagen. Slechte vraag. Ik wil daar helemaal niet over nadenken.
Horen jullie me, telemarketeers?
4. Vertel iets wat de ander nog niet weet
Als ik op zoek ben naar iemand die mijn dakgoot komt schoonmaken dan weet ik dat het belangrijk is om af en toe je dakgoot te laten schoonmaken. Anders was ik niet naar ‘m op zoek. Maar het zal je verbazen hoe alle dakgootschoonmakers het nodig vinden om dat nog eens te vertellen.
Ik zal eerlijk toegeven dat wij dat op onze vorige site ook ergerlijk veel deden: vertellen waarom het belangrijk was om goede webteksten te hebben op je site. Juist de mensen die op onze site terechtkomen, weten dat!
5. Spreek dezelfde taal als je lezer
Zowel te moeilijke als te eenvoudige tekst stoot af. Houd scherp in de gaten of jouw vakjargon ook gesneden koek is voor je lezer. Wordt die afkorting onmiddellijk herkend of was jij alleen maar te lui om iets voluit te schrijven? Probeer ook niet te ‘mooi’ te schrijven, je prioriteit als tekstschrijver ligt bij functioneel. Soms gaan mooi en functioneel samen, inderdaad, maar een zakelijk doel heiligt niet alle stijlmiddelen.
Nou, veel succes ermee. En als je wilt weten hoe je een blogje klantgericht moet beëindigen?
Doei, doei meneer!
Wist je dat we ook workshops en trainingen klantgericht schrijven geven?
Laat een reactie achter
Meepraten?We horen graag wat je ervan vindt!