Hoe ziet een goede disclaimer er uit?
Wil je onze disclaimer even door de Kiezel-wasstraat halen, was het verzoek van onze sympathieke vaste klant van bedrijf Huppeldepup. Hij zag zelf ook wel dat de tekst onder elke e-mail van iedere medewerker niet helemaal in overeenstemming was met de moderne, no-nonsense uitstraling die Huppeldepup verder heeft. Zo begon de tekst:
Fijn om te weten! Zo ging het verder:
is uitsluitend bestemd voor de geadresseerde.
Goed dat je het zegt, ik zou je vraag om de disclaimer te herschrijven anders zo maar aan mijn compagnon hebben laten zien.
Ja, dat zeg ik, goed dat je me waarschuwt, maar je had al zoiets gezegd.
Tjonge, het zit je echt hoog, hè. (a) had je dit al twee keer gezegd, en (b), een e-mailbericht vernietigen, hoe doe ik dat?
Dit moest ik even drie keer lezen.
Disclaimers. Mij een raadsel waarom bedrijven ze onder aan hun mail plakken. Heel klantgericht zijn disclaimers niet. Ze laten direct zien dat je mij niet vertrouwt. Maar als ik al niet te vertrouwen zou zijn, heeft je disclaimer ook geen enkele zin. Je kunt niet eenzijdig een afspraak maken en mensen daar dan aan houden (al doe ik dat wel op dagelijkse basis bij mijn kinderen, maar dan hadden ze maar niet mijn kinderen moeten worden).
Even een citaat van een juridische bron:
Disclaimers zijn in tegenstelling tot algemene voorwaarden geen onderdeel van een overeenkomst, het zijn slechts eenzijdige mededelingen of uitleg. Hierdoor hebben disclaimers een twijfelachtige juridische waarde. Ze worden namelijk gebruikt alsof de clausules wel rechtens afdwingbaar zijn. Een disclaimer sluit alleen aansprakelijkheid uit wanneer vooraf eerst instemming wordt verleend door de ontvanger. Dit stelt Mr. Michaël van Leeuwen, juridisch adviseur bij ICT- Recht.
Dus: hoe ziet een goede disclaimer eruit?
Die ziet er niet uit!
De enige goede e-maildisclaimer is een ontbrekende disclaimer. Weg met dat ding, en dat is precies wat mijn slimme klant gedaan heeft. Jammer van de opdracht, maar dit was het beste advies dat ik hem kon geven.
Wil je jezelf toch vrijwaren van iets, zet die zaken dan in je algemene voorwaarden. Die aanvaardt de klant vóór aanvang van de werkzaamheden. En natuurlijk zorg je er dan voor dat die wel door de wasstraat zijn gegaan. In de juiste toon gesteld, ondubbelzinnig en transparant. Maar daar heb ik al over geblogd.
Is http://www.disclaimmenietregister.nl eigenlijk al geclaimd (voor gedisclaimde mailontvangers).