Hoe schrijf je een persbericht? 5 tips

Luister naar de audio-versie.


Nieuw nieuw nieuw.
Je bent trots, je bent blij, je wilt het met de hele wereld delen. Zo’n slim product, zo’n fantastische mijlpaal, zo’n verbazingwekkende overname! Iedereen moet het weten. Je weet hoe dat het beste gaat: via de journalistiek. Maak een journalist lekker en de wereld ligt aan je voeten. Je zet je achter je toetsenbord en legt het eerste woord gecentreerd en in kapitalen neer:

PERSBERICHT

Zo begint het. Dat is gemakkelijk. Maar dan? De kop natuurlijk! Daarover gaat tip 1:

1. Zet het nieuws in de kop

Overvallen terugdringen met praktische maatregelen

Moet het zo? Nee, in de kop wil je nieuws lezen, het grote nieuws, en geen open deur. Overvallen terugdringen met theoretische maatregelen, dat was nieuws geweest. Als ik het persbericht onder deze kop lees, blijkt het hier over te gaan: Nieuw handboek overvalpreventie geeft winkeliers praktische tips. De onderkop die de schrijver gebruikt is wel bijna goed: Hangen beveiligingscamera’s wel op de juiste plekken? Ik zou daar van maken: Minder overvallen door beter geplaatste beveiligingscamera’s, maar deze zin geeft in ieder geval een indruk waar die praktische tips in het nieuwe boek over gaan.

2. Open met iets interessants

DataCore Software, de bekende storage hypervisor producent en vooraanstaand leverancier van storage virtualisatie software, heeft de prestatiemogelijkheden van SANsymphony™-V R9 uitgebreid.

‘Muy interessante’, zei mijn leraar Spaans altijd bij alles wat wij cursisten in krakkemikkig Spaans te berde brachten. Interessant? Nee, dat is in dit geval niet het geval. Zo moet het in ieder geval niet. Hoe dan wel?

Het is uitstekend om met een significant en feitelijk detail te beginnen, dat heeft DataCore Software begrepen. Begin met het grootste voordeel van je nieuwe dienst. Of vertel hoeveel mensen ontslagen worden. Maak de prijs bekend die je gewonnen hebt en hoe groot het deelnemersveld wel niet was. Maar doe dat in het Nederlands! Voor welke journalist je ook schrijft (nou ja, behalve als het een buitenlandse journalist is).

Nieuwsberichten op Nieuwsbank horen voor iedereen begrijpelijk te zijn. Stuur je je persbericht naar een branchetijdschrift dan is een beetje jargon toegestaan. Liever nog reken je daar zo veel mogelijk mee af. Pas kortom altijd je bericht aan aan het medium waar je het naartoe stuurt. Voor de lokale radio is misschien vooral interessant dat het om een plaatsgenoot gaat, een landelijke krant haakt graag aan op een trend.

Copyright © Wolf Howard http://www.stuckism.com/howard/index.html

Ze bijten elkaar de strot af

3. Een persbericht mag niet naar reclame ruiken

In verschillende metropolen is het al de trend van 2013, nu zet die ook door naar Amsterdam: winkelen op tijden dat het de consument uitkomt. Rebecca van der Wurff opent haar couture lingerie & erotiek boetiek Pleasurements aan de Bloemstraat in Amsterdam uitsluitend op afspraak.

Aha, denken de oplettende lezertjes meteen, ik hoef niet verder te lezen. Nu weet ik alles: Pleasurements maakt reclame. Hup weg ermee, daar heb ik niet om gevraagd, ik wil NIEUWS. De beste persberichten kan een journalist een-op-een overnemen. Veel journalisten zijn namelijk liever lui dan moe, of heel druk (dat kun je ook zeggen) en uiteraard altijd ONAFHANKELIJK en OBJECTIEF. Anders waren ze wel copywriter geworden, net als ik. Dat betekent: wil je dat journalisten jouw bericht oppikken, bouw het dan op als een nieuwsbericht. Hoe dat moet, vertel ik een andere keer. Maar onthoud: reclame en nieuws bijten elkaar meteen de strot af.

4. Laat mensen aan het woord

,,Heel chique en effciënt”, zegt Van der Wurff, eigenaresse van Pleasurements. ,,De klant krijgt zo waar voor zijn geld, want die kan de tijd nemen om de hele collectie goed te bekijken.”

Mensen sprekend opvoeren, brengt leven in een anders dor verhaal. Vereiste is wel dat ze iets toevoegen aan het verhaal en vanwege hun expertise of achtergrond geloofwaardige woordvoerders zijn.

5. Schrijf noten aan de redactie

Het laatste onderdeel van een persbericht is altijd de Noot voor de redactie (niet ter publicatie). Geef véél aandacht aan dit onderdeel! Hierin zet je alle informatie over de afzender, jou dus, en alles wat je niet in het persbericht wilt zetten. Je contactgegevens natuurlijk en de manieren waarop journalisten aan méér informatie kunnen komen.

Geef ook cadeautjes: gratis te downloaden en vrij te gebruiken beeldmateriaal, het 06-nummer van de directeur en dat van jouzelf als communicatie-adviseur, links naar andere bronnen – alles wat je maar kan bedenken om het werk van de journalist eenvoudiger te maken.

Bonustip: Hang je persbericht aan de grote klok

Alle tips toegepast? Dan begint het werk pas serieus. Natuurlijk is Nieuwsbank een prima startpunt om je persbericht de wereld in te sturen. Er zijn meer van dit soort sties waar je gratis of tegen een kleine vergoeding je nieuws kwijt kan. Vergeet niet het op je eigen site te zetten en natuurlijk gebruik je Twitter, Facebook, Google+ om het persbericht op je website meteen geindexeerd te krijgen en je volgers erop te attenderen. Maar dit zijn kruimels. Hele broden publiciteit genereer je als je een sterk netwerk hebt. Als je weet wie de journalisten zijn die op jouw soort nieuws zitten te wachten. Bél ze en vertel ze dat je iets voor ze hebt.

Gaten in je netwerk? Bel redacties persoonlijk op en vraag wie de aangewezen journalist is om het bericht naar toe te sturen. En stuur het ze dan op naam. Een mailadres als redactie@grootweekblad.nl is een vuilnisbakadres waar maar weinig uit komt bovendrijven. En heb je je bericht gemaild, bel het dan na. Dat lijkt naar om te doen, maar weet dat journalisten junkies zijn. Nieuwsjunkies. Heb je iets voor ze, dan zijn ze je dankbaar. Jij bent hun dealer, een respectabel beroep als elk ander.


Noot voor de redactie: Alle citaten in deze blogpost komen van persberichten die deze week op Nieuwsbank staan. Meer weten over Carola? Bekijk haar profielpagina. Daar vind je ook haar contactgegevens als je interesse hebt in een exclusief interview.

0 antwoorden

Laat een reactie achter

Meepraten?
We horen graag wat je ervan vindt!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.