Herkenbaar

De jas van Carola

Ik ben jouw jas

“Dat is echt een jas voor jou!” Als een vriend dat tegen je zegt, dan herkent hij in die jas jouw stijl. Als het goed is, kennen en herkennen mensen ook het eigene van je organisatie. In alles. In de diensten of producten die je aanbiedt, in de service die je levert en de manier waarop. Het zit ‘m in je huisvesting, de locatie en inrichting. In je huisstijl. Maar ook: in de taal en toon van documentatiemateriaal, advertenties en vacatureteksten, folders en webteksten. Goede teksten doen dat: ze maken je organisatie herkenbaar en zijn zelf herkenbaar als passend bij je organisatie.

Bouwen aan herkenbaarheid

Hoe vind je voor de eigen organisatie de juiste, eigen toon en taal? Soms is het heel simpel. Luister naar jezelf. Hoe spreek je tegen klanten? Dat is de taal en toon die je moet proberen te pakken als je schrijft. Maar soms is het niet zo evident. Je hebt allerlei verschillende klanten, hoog- én laagopgeleid bijvoorbeeld. Of je hebt een hele schare klanten die bekend is met je diensten, maar wilt juist de mensen bereiken die jou nog niet weten te vinden. In zo’n geval zijn je missie en visie vaak een goed uitgangspunt, hoewel we daar op je website niets over hoeven te lezen.

Een missie verwoordt kernwaarden die je direct kunt vertalen in gedrag of communicatie. Zo stond in de missie van een recente klant (onder andere) ‘het hebben van een langdurige positieve impact’. Impact gaat over resultaat. Positieve resultaten laat je zien door gedetailleerd, zintuigelijk en concreet te schrijven. Andere kernwaarden waren ‘vernieuwen’ en ‘samenwerken’. Dat maakt het logisch om voor je en jij te kiezen in plaats van het afstandelijke en meer behoudende u. Ook hebben we in dat geval aangeraden nog meer dan gewoonlijk aandacht te besteden aan lezersgericht schrijven.

Ik ken jou!

Voordat iemand je stijl gaat herkennen, moet die je natuurlijk wel eerst leren kennen. Herkennen heeft te maken met zichtbaar zijn. Mensen moeten je bovendien geregeld ‘tegenkomen’ om je te gaan onthouden. En dat doe je bijvoorbeeld met een nieuwsbrief of weblog. Als die dan nog eens consistent van stijl is, word je ‘vanzelf’ als die goede vriend. Vertrouwd en betrouwbaar.
En die jas? Tja, die herkende mij. Hij riep me vanuit de etalage en toen kregen we verkering… Herken je dat?

0 antwoorden

Laat een reactie achter

Meepraten?
We horen graag wat je ervan vindt!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.