Doel of doen

Je gaat naar een webwinkel om iets te bestellen. Op de eerste pagina krijg je uitleg waarom het zo handig is om in een webwinkel te kopen. Je kunt bestellen wanneer je wilt, je krijgt de spullen de volgende dag thuis bezorgd. Je betaalt veilig en de spullen zijn verzekerd.

Ja duh! Dat zijn precies de redenen dat je naar die webwinkel gaat!

Ander voorbeeld. Je wilt een hulp in de huishouding. Je gaat naar de website van een bemiddelingsbureau en die verwelkomt je met uitleg hoe fijn het wel niet is om een hulp te hebben. Zo houd je namelijk meer tijd over voor je gezin en de dingen die je echt wilt doen.

Goh, wat een eye-opener. Je had zeker géén idee dat je daarom iemand zocht, toch?

Voordelen

Dit tweede voorbeeld is van Gerry McGovern die in een hilarische blogpost beschrijft hoe zijn zoektocht naar iemand die zijn huis wil poetsen, gefrustreerd wordt door ‘silly marketeers’. Je bezoekt een website niet om te weten te komen wat de voordelen zijn van die dienst of dat product. Die weet je namelijk als geen ander. Je wilt een taak volbrengen. Iets kopen. Je inschrijven. Informatie aanvragen. Te weten komen wat iets kost. Een telefoonnummer achterhalen. WAAROM LATEN ZE JE DAT NIET GEWOON DOEN?

Tijd verliezen

lachende manMcGovern noemt het één van de grootste valkuilen van webtekstenschrijvers. Je concentreren op de doelen van je lezer, in plaats van de taken die je wilt uitvoeren. Die doelen zijn natuurlijk belangrijk, maar op het moment dat je ‘hulp in de huishouding’ bij Google intikt, zijn die je al lang duidelijk. Daar wil je geen tijd aan verliezen.

Een andere ergernis van McGovern zijn de grote foto’s van blije mensen. “Vind je bij Twitter een knappe man die je toelacht en zegt: “Communicatie is zó leuk, moet je ook eens proberen?” Hup, weg ermee en help me mijn taak volbrengen.

 

1 antwoord

Laat een reactie achter

Meepraten?
We horen graag wat je ervan vindt!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.