Description tag: verborgen verleider
Update: (de originele blog staat nog hieronder): sinds november 2018 laat Google langere descriptions (meta-beschrijvingen) zien, tot wel 300 tekens inclusief spaties. Dat wil zeggen: je kunt ongeveer een hele alinea kwijt. De reden daarvoor zou zijn, dat lezers dan bij veel zoekvragen niet eens meer hoeven door te klikken – ze krijgen het hele antwoord op de resultatenpagina.
Dat is een enorme koerswijziging ook voor tekstschrijvers. Hoe krijg je mensen dan zover dat ze nog doorklikken naar je site? Ongetwijfeld zullen we veel minder doorkliks gaan zien. Toch is het nog steeds nuttig om je best mogelijke tekst in de description te zetten. Je komt hoger in de resultaten en als je goede info geeft, gaat de zoeker je misschien toch onthouden. Ook kun je met goede tekst nog steeds verleiden tot verder klikken. En als je hier nu werk van maakt, scoor je sowieso beter dan je concurrenten!
Let op: ga nou niet opeens overal zo lang mogelijke descriptions maken, blijf de lezer centraal zetten bij alles wat je schrijft.
Hij is vrijwel onzichtbaar, maar speelt wel degelijk een rol om je website te laten scoren: de meta description tag, of kortweg de description, of in het Nederlands de meta-beschrijving. Schrijf je een pittige tekst voor je homepage, maar vergeet je aandacht te besteden aan de title en de description? Dan mis je een kans van jewelste om de bezoeker te verleiden juist op jouw website terecht te komen.
Korte samenvatting
We gaven eerder al tien tips voor top titles, nu laten we je zien welke kracht de verborgen verleider meta description tag heeft. De description is een korte samenvatting van je webpagina, onzichtbaar voor de bezoeker van je site. Hij zit aan de achterkant, in de code verwerkt. Alleen zoekmachines als Google of Bing halen hem naar voren. Het is de zwarte tekst onder dat blauwe of paarse regeltje dat Google laat zien.
Een blik in de code van de site van Kinderdagverblijf Kiekeboe: geen description te vinden. En zonder description kiest Google een willekeurig stukje tekst van de pagina. In dit geval: ‘welkom’. Dat doen de concurrenten beter…
Vijf tips voor meta descriptions die bezoekers trekken
- Schrijf een samenvatting waarin je belangrijke zoekwoorden verwerkt
- Maak de tekst wervend door je in de lezer te verplaatsen
- Verleid je lezer met een call to action of een antwoord op een vraag
- Maak voor iedere pagina een unieke, eigen samenvatting
- Gebruik maximaal 300 tekens, inclusief spaties
Snippets
Telt de description ook mee om hoger te scoren in Google? Nee, dat niet. Toch moet je er op een slimme manier zoekwoorden in verwerken. Waarom? Als de woorden die de zoeker intikt niet in de samenvatting staan, gaat Google op zoek naar stukjes tekst waar ze wel staan. De zoekmachine laat dan andere ‘snippets’ zien, knipsels uit de pagina die de woorden bevatten die de zoeker heeft ingetikt. Maar als Google die zoekwoorden al in de description vindt, kiest hij daarvoor.
Call to action
Een tweede reden om descriptions met aandacht te schrijven is dat een verleidelijke tekst natuurlijk beter werkt dan een willekeurige snippet. Met een doordachte description kun je de lezer sturen en verleiden om verder te klikken. Ga, zoals bij alle wervende teksten die je schrijft, in de schoenen van de lezer staan en bedenk waarom die zou willen doorklikken naar jouw pagina. Grijp je kans om een call to action te verwerken, de lezer te informeren over de inhoud van de pagina, een kort antwoord te geven op de vraag van de lezer. ‘Download de brochure’, ‘Bekijk alle trainingen’, ‘De voordelen van busreizen’, ‘Kies uit honderden vakantiewoningen in Spanje’. Een slimme tip van het Vlaamse Usability Blog: verwerk je telefoonnummer erin!
Houd de lengte beperkt tot 160 tekens, inclusief spaties, want meer laat Google toch niet zien.
Elke pagina een unieke description
Google houdt niet van geknipte en geplakte stukken tekst. De robots die je website verkennen, waarderen je site hoger als je op elke pagina een unieke inhoud laat zien, inclusief de title en de meta description. Die samenvatting moet zo precies mogelijk overeenkomen met wat er op de pagina te vinden is. Maak je er niet van af met een rij zoekwoorden, want ook al laat Google die misschien soms zien, veel minder mensen zullen erop doorklikken (click-through-rate).
Waar verander je de descriptions?
Ben je bekend met html-code? Daarin vind je de description vrijwel bovenaan de pagina, herkenbaar als <meta name=”description” content=’Alle benodigdheden voor uw tropische aquarium. Koop ze voordelig in onze webwinkel’/> . Vaak is het gemakkelijker. Veel sites zijn gebouwd in een CMS (Content Management System), waarin je ‘aan de achterkant’ gemakkelijk pagina’s verandert of toevoegt. Daar vind je meestal ook een vakje waarin je een description of samenvatting zet.
Zoek de descriptions
Wil je weten welke descriptions er allemaal aan jouw site hangen? Tik dan op Google in het zoekveld “site:[URL]” (bijvoorbeeld site:www.bol.com/). De zoekmachine toont dan een hele reeks zoekresultaten uit de site met de titles en de bijbehorende descriptions. Aan jou de schone taak om te bepalen wat je wilt en kunt verbeteren.
Kiezeltekst is altijd geoptimaliseerd. Lees meer over hoe wij schrijven.
Hallo Kiezelcommunicatie,
Interessante weblog. Ik dacht eigenlijk dat description tags “uit” waren, maar deze argumenten overtuigen mij van het tegendeel!
Jullie schrijven dat je in een CMS vaak makkelijk de description tags aan kunt passen. Weten jullie toevallig hoe dat bij WordPress zit? Ik zie een ingewikkeld verhaal met custom-tags, het aanpassen van de php en het installeren van een plugin. Is er een makkelijker manier? Sophie Fischer
In WordPress staat recht onder het vak waar je de tekst invoert ‘Uittreksel’. Daar voer je de description in. Heel makkelijk!
Het makkelijkste is om de plugin ‘All in One SEO Pack’ http://bit.ly/aDyE0c te installeren die automatisch deze meta tags kan genereren.
Persoonlijk gebruik ik liever Headspace2
suc6!
Hallo Maria en Alex,
Dank voor jullie reactie.
Het uittreksel staat wel voor nieuwe posts, maar niet voor de pages. En ik werk veel met pages. Pages hebben de mogelijkheid van customized tags, maar dat vind ik nogal een gedoe voor het simpel toevoegen van een omschrijving. Een All in One SEO Pack vind ik ook nogal een complexe oplossing voor zo’n simpel iets.
Is dit echt iets van WordPress of hebben meer CMS-en hier last van?
Daarom gebruik ik ook Headspace2 ipv All in One SEO Pack.
Kun je de automatisch gegenereerde descriptions ook bewerken, Alex? Dat is nou net wat ik beweer: door zelf slimme samenvattingen te schrijven, kun je zoekers ertoe bewegen om bezoekers te worden.
Onder instellingen kan je het automatisch generen van keywords bij de All in One SEO Pack uitschakelen. Dat maakt deze plugin nog steeds erg bruikbaar.