Is het het weer?
Is het het weer? Dat vreselijke, druilerige, kille rotzomerweer? Is het beroepsdeformatie? Een doorgeslagen allergische reactie misschien? Ik zit namelijk onder de rode vlekjes.
Wat is er aan de hand? Ik erger mij opeens enorm aan marketing- en reclameteksten (ook die van mezelf) en meer specifiek aan alle bijvoeglijke naamwoorden. Ik kan er niet meer tegen. Ze moeten dood.
[Even voor wie het vergeten is: bijvoeglijke naamwoorden zijn woorden die iets zeggen van een zelfstandig naamwoord en die herken je dan weer aan de lidwoorden (de, het of een) die ervoor kunnen.]
Waar de uitslag dit keer door getriggerd werd: een mailing van de Rabobank. Die hadden interessante seminars in de aanbieding en handige apps. Nee maar. Een interessant seminar. In tegenstelling tot de bloedsaaie seminars die ze normaal organiseren? En dan: handige apps, die hadden ze ook. Natuurlijk, daar zit iedereen op te wachten.
Ik weet wel waar die behoefte aan bvnw’en vandaan komt: het is zo kaal zonder. En ook wel een beetje saai, eerlijk gezegd. Als je iets wilt verkopen, ontkom je er bijna niet aan. Als ik op onze eigen site kijk, zie ik:
Leer wervende webteksten en blogs schrijven, prikkelende nieuwsberichten, aansprekende teksten voor LinkedIn, Facebook en Twitter.
En ja ik krijg vandaag net zo hard pukkels van dat wervend, prikkelend en aansprekend. Maar haal je die weg dan staat er:
Leer webteksten en blogs schrijven, nieuwsberichten, teksten voor LinkedIn, Facebook en Twitter.
Pfff. Het kan, maar inderdaad: saai en ook weinig sprekend tot nietszeggend.
Als ik dit na een kalmerend glas vage thee nog eens lees, vind ik onze bvnw’en niet meer zó erg. Het zijn onderscheidende bvnw’en. Er zijn ook workshops literair of (godverhoede) creatief schrijven. Dat leer je bij ons niet. Ook dat prikkelende is zo overbodig nog niet. Prikkelen kun je leren namelijk, en wel bij ons. Dat aansprekende is wel hemeltergend – dat haal ik weg. Tenzij nu (maar dan bedoel ik ook nu onmiddellijk en direct) de zon gaat schijnen. Die oogverblindende, hartverwarmende, zinnenstrelende zon. In tegenstelling tot de huidige afwezige, lakse, overspelige, onbetrouwbare rotzon die zich maar blijft verstoppen.
Hmpf. Misschien ben ik aan vakantie toe.
Die vage thee doet soms best goed!
Persoonlijk vind ik die regen zo gek nog niet 🙂 ik kan geen stap buiten de deur zetten of zelfs maar een raam open doen of een pollendeken komt me te gemoed!
Ik vind nog een ander verschil doorslaggevend in waarom de bijvoeglijk naamwoorden van het Rabobank-voorbeeld ergerlijk zijn, en die van je eigen website niet: die van de Rabobank weten al hoe ik iets ga ervaren. Nog voor ik er geweest ben, is het seminar al ‘interessant’. Dat is onzin: dat bepaal ik pas na afloop, zelf. Idem dito voor de apps: ik maak zelf wel uit of ik die handig vind of niet. Alsof ze me een bepaalde ervaring opdringen. Daarvoor ben ik ernstig allergisch!
Goed punt, Louise! Nieuwe regel: weg met het bvnw als het er een is die alleen de gebruiker kan opperen. Héérlijke soep mag ik roepen als ik ‘m gegeten heb, de fabrikant moet ‘m mij verkopen met ‘geurig’, of ‘vers’. Het ‘dat-bepaal-ik-zelf-wel’-criterium’ is hierbij van kracht in toevoeging op het bovenstaande.