Beste,

Carola en Maria trekken de wenkbrauwen op

Beste,

Zo begint het mailtje dat ik van de week kreeg van Usability Vlaanderen. Ik schreef me in voor de nieuwsbrief, de blog is namelijk interessant. Je kunt er nieuws en tips vinden over hoe je bezoekers van je site helpt om de taak die ze in hun hoofd hebben uit te voeren. Dat willen wij met onze teksten ook, dus ik wil er meer van weten. Ik schrijf me dus in en krijg per kerende post het ‘beste’-mailtje. Personaliseren is ook niet alles, maar dit is een ander uiterste. Vlaams zeker, dacht ik nog, om mensen zo aan te spreken.

Maar het gaat verder.

U heeft onlangs verzocht om u te abonneren op de E-mail nieuwsbrief van Usability Vlaanderen.
We kunnen amper wachten met u nieuwe artikelen door te sturen, klik daarom op de volgende link om je abonnement onmiddellijk te activeren:

>link<

(Indien deze link niet klikbaar is of wanneer je browser niet opent wanneer u op de link klikt, kopieer en plak deze dan in uw web browser.)

Afgezien van de foute spaties en andere missertjes is het vooral de wisseling van persoon die opvalt. Ja, de keuze tussen u en jij is een lastige. We hebben daar bij Kiezel Communicatie ook enorm mee gestoeid. Eerst alle honderdvierendertig pagina’s van deze site iedereen gevousvoyeerd, en toen toch maar besloten overal te jijen en te jouwen. Een andere optie is natuurlijk: niet kiezen. En dan krijg je dit.
De link bleek klikbaar, maar toen wachtte mij een nieuwe verrassing…

Daar is geen woord Vlaams bij. En als je geen Engels beheerst, is de usability opeens ver te zoeken. Echt een aanrader hoor, die nieuwsbrief van Usability Vlaanderen. Maar een beetje meer aandacht voor alle teksten waar je je bezoeker mee confronteert kan geen kwaad. Bij nadere beschouwing staan ook de blogposts vol taalfouten. Dat leidt me af, ik moet langer nadenken over wat de schrijver bedoelt. Hartstikke jammer, want op de inhoud is niks aan te merken.

2 antwoorden
  1. Edwin
    Edwin zegt:

    Leuk dat je over Usability Vlaanderen schrijft.

    Eerst en vooral je hebt gelijk. Ik weet ook dat het inschrijven op de nieuwsbrief niet is zoals het hoort.
    De Engelse teksten vind ik dus ook storend. Evenals de door mij verguisde captcha code waar de bezoeker niet onderuit kan.

    Het probleem is dat ik met het huidige systeem die zaken niet kan aanpassen. Het is gekoppeld aan Feedburner en de opties die deze kan bieden zijn zeer beperkt.

    Er is maar één oplossing en dat is verhuizen naar een ander mailingsysteem en dat zal binnenkort ook gebeuren. Wellicht zal ik Mailchimp gaan gebruiken, waar ik beduidend meer opties heb.

    ‘Je’ en ‘u’ door elkaar gebruiken dat doen wel meer Vlamingen, waardoor het niet minder fout is. Ik ga het aanpassen.

    Over één ding sla je de bal mis, namelijk het personaliseren. ‘Beste’ wordt in Vlaanderen wel meer gebruikt, ‘Geachte’ vind ik te formeel in deze context.

    Ik kan niet personaliseren omdat ik bewust enkel naar de essentie vraag om je een nieuwsbrief te kunnen bezorgen.

    Die essentie is je e-mail adres.

    Jouw naam is dus geen noodzakelijkheid om die brief te kunnen ontvangen. En jij moet minder invullen om deze te kunnen verkrijgen, waardoor meer mensen zich opgeven.

    Beantwoorden
  2. Carola Janssen
    Carola Janssen zegt:

    Ha Edwin,

    Goed dat je het zo sportief opvat!
    Ik ben ook niet zo voor personaliseren hoor, dat leg ik ook uit in mijn blog daarover. Maar voor Nederlandse oren klinkt Beste zonder een naam erachter erg vreemd. Geachte is inderdaad te formeel, maar er zijn ook andere oplossingen. Beste nieuwe abonnee, bijvoorbeeld. Wat denk je daar van?

    Ik denk wel dat het goed is om even een bevriende tekstschrijver te laten kijken naar alle teksten die je op het web publiceert. Zeker de vaste teksten. Een foutje in een blog zullen de meesten je wel vergeven. Ik in ieder geval wel, want wat je schrijft is de moeite waard.

    Beantwoorden

Laat een reactie achter

Meepraten?
We horen graag wat je ervan vindt!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.