Antwoord geven op concrete vragen
“Waarom heb je dit stuk geschreven?”, vraag ik in elke schrijftraining wel een paar keer. “Uhhh, tja…” Na een halve dag voelen de cursisten hem al aankomen: “Waarom…?” Veel zakelijke schrijvers vragen zich nauwelijks af met welk doel ze iets op papier zetten. Waarom heeft iemand deze informatie, dit advies of dit plan nodig? Wat gaan je lezers ermee doen?
De werkelijkheid is hard: meestal niks. Ja, zo snel mogelijk archiveren, kwijtraken, onder het stof in de vergeethoek laten belanden. Een droevig lot. Al die weggegooide tijd en moeite.
Hoe schrijf je stukken waar die mensen wel op zitten te wachten? Waarmee ze iets doen, waar ze iets aan hebben? In de allereerste plaats: door je af te vragen op welke vraag ze antwoord willen hebben. Want dat is belangrijker dan wat jij kwijt wilt.
En als je die vraag eenmaal precies hebt geformuleerd, is de helft van je werk al klaar. De andere helft is je antwoord: dat wil zeggen, de inhoud van je stuk. In dit geval was de vraag: ‘Hoe schrijf je stukken die mensen willen lezen?’ En je ziet, ik schreef hem een paar regels hierboven bijna expliciet op. En het antwoord? Dat is je hoofdboodschap. En die staat bovenaan dit stuk. Zo makkelijk is het.
Laat een reactie achter
Meepraten?We horen graag wat je ervan vindt!