Alt-tags, vaak vergeten wapen in de Googlestrijd

Dit artikel is achterhaald. Lees de update. 

Dit is een plaatje met een tag

De alt-tag van dit plaatje luidt: “Dit is een plaatje met een tag”

Plaatje uploaden, publiceren en klaar? Link invoegen, en weer vlug door? Niet zo snel! Je bent vergeten om de alt-tags toe te voegen. Daarmee ligt een extra zoekmachineoptimalisatiewapen in de onderste la stof te vangen. En dat terwijl je in de strijd om Googles gunst juist alles uit de kast moet halen.

In de alt-tag beschrijf je in een paar woorden de inhoud van een afbeelding of link. Bij plaatjes zie je zo’n tag niet aan de ‘voorkant’ van de site, behalve als het niet kan worden vertoond. De zoekrobots van Google zien hem wel, want tags zitten in de code van de pagina.

Alt-tags voor hyperlinks kun je wel aan de voorkant zien. Hang met je muis boven de link in de eerste alinea en daar verschijnt ‘Lees onze blog over zoekmachineoptimalisatie’. En Google neemt die extra informatie mee om te bepalen op welke plek in de zoekmachineresultaten je terechtkomt.

Met andere woorden: elke dag dat je afbeeldingen en links tag-loos online staan, loop je bezoekers én clicks mis. Drie redenen om een minuut langer werk te maken van je plaatje en link.

1. Alt-tags tellen mee: je website wordt relevanter

Google scant alle tags en probeert zich zo een beeld te vormen van de relevantie van je website. Hoe vaker de zoekwoorden in allerlei vormen voorkomen, hoe hoger je website eindigt in de zoekresultaten. Plaats je zoekwoorden dus niet alleen in een top title tag en een verleidelijke description tag, maar ook in de alt-tags.

Nog een extra tip over de zoekwoorden: varieer! In Australian Masterchef (een unanieme Kiezel-favoriet) moesten deelnemers met één ingrediënt drie totaal verschillende gerechten maken. Wortels werden bijvoorbeeld kort gekookt, in de oven gestoofd en verwerkt in een mousse. Zoiets moet je eigenlijk ook met je website doen. Google smult van variatie. Kies dus je zoekwoorden en hak, bak en prak ze in verschillende vormen. Zet bijvoorbeeld een enkelvoud in de title tag (wortel), een meervoud in de description tag (wortels) en plaats in de alt-tags een synoniem (peentjes).

2. Plaatjes en links zijn click-magneten

Het kleine tekstje dat de lezer ziet als hij over de link heengaat met zijn muis (de tooltip), zorgt voor extra clickability. Het stelt de bezoeker gerust. Die weet wat er gaat gebeuren en juist dat kan iemand net overtuigen om de ‘click’ te maken. Om het iets ingewikkelder te maken: als je bij plaatjes ook de alt-titel invult, verschijnt ook daar een tooltip. In het plaatje bij dit artikel is ook de titel ingevuld.

3. Alt-tags verhogen de toegankelijkheid

De navigatie op websites bestaat uit knoppen, buttons en menu-onderdelen met een tekstje. Dat zijn eigenlijk plaatjes met een link. Een alt-tag lijkt misschien overbodig, want op de button staat al tekst. Maar blinden en mensen met leesproblemen zien die woorden niet. Zij zijn afhankelijk van een spraaksysteem dat alle teksten op een website voorleest of vertaalt in braille. Zonder alt-tag hoort of voelt een blinde wel dat er een afbeelding is, maar hij weet niet wat het is en waar hij uitkomt als hij erop klikt. Door alt-tags in te vullen kan iedereen de weg op je website vinden. Noem de alt-tekst niet ‘pijl naar rechts’, maar beschrijf wat er gebeurt: ‘Klik door naar pagina over hondenvoer’.

Kortom: met alt-tags wordt je website relevanter en je krijgt er meer clicks door! Alt-tags, altijd doen.

Heb jij je afbeeldingen al ‘ge-alt-tagged’?

0 antwoorden

Laat een reactie achter

Meepraten?
We horen graag wat je ervan vindt!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.