Acht tips voor OMG!!!-koppen. En drie om ze te verzieken.
‘ Democratie is geen spelletje’
Een student vertelde over haar interview met een hoogleraar over het Oekraïne-referendum en deze uitspraak had ze als kop gekozen. ‘Democratie is geen spelletje’ is wat hij had gezegd, het was zijn mening en het was ook het onderwerp van het artikel, dus so far so good.
Maar toen ik haar vroeg naar wat haar was bijgebleven van het gesprek, zei ze: “Hij vond dat Nederland met het referendum een dikke vette middelvinger opsteekt naar Oekraïne.”
Wat zou die uitspraak voor kop opleveren?
Professor X: referendum is dikke vette middelvinger naar Oekraïne
Vergelijk die kop nu eens met ‘Democratie is geen spelletje’. Hij is langer ja, maar ook spannender, prikkelender en specifiek. Kop 1 kan boven 100 artikelen staan, kop 2 alleen boven dat van mijn studente.
Een goede kop trekt lezers. Bij een slechte kop ben je ze kwijt. Alle reden dus om er bij stil te staan. Uitgebreid.
Acht tips die koppen opleveren die je lezer aanzetten tot lezen. (Trouwens, kop is wat boven een artikel staat, titel is het woord bij een literair product zoals een gedicht, lied of roman.) Geef antwoord op deze vragen en er zit gegarandeerd (het begin van) een kop tussen.
1. Wat is het meest bijzondere, gedenkwaardige, tegenstrijdige van je verhaal?
Zie hierboven voor een uitwerking.
Op Facebook ben jij het product (NRC, 29 februari 2016)
3. Welk beeld roept je verhaal op?
Gaat het licht weer uit in heel Europa? (Volkskrant, 1 maart 2016)
4. Wat is het doel van je verhaal?
Slimmer tekstverwerken: autocorrectie (ons eigen Kiezelblog)
5. Welke vraag beantwoordt je verhaal?
Zijn producten waarvan de levensduur is verstreken nog te eten? (Volkskrant, 20 februari 2016)
6. Noem een aantal, want god-mag-weten-waarom maar die berichten worden veel (en ik bedoel echt véél) beter gelezen.
Tien tips om beter te slapen (NRC, 3 februari 2016, zeker bij blogs werkt dit uitstekend)
7. Beloof iets overweldigends geweldigs, een beloning die de moeite van het lezen doet vergeten.
Fit in 7 dagen (sorry geen link, want zelfverzonnen en niet bestaand.)
8. Gebruik Waarom of Hoe in de kop, dat is hoe mensen hun vragen in Google stellen.
Hoe schrijf je kort en bondig (de best gelezen blogpost van ons onvolprezen Kiezelblog)
Fijn om te weten hoe het moet natuurlijk, maar ook goed om te weten wat je niet moet doen:
Een taart maken in twee eenvoudige stappen, en dan Ga naar de bakker (stap 1) en Koop een taart (stap 2). Duh.
2. Niet-specifieke bewoordingen gebruiken
Twintig dingen waarmee je alles netjes houdt. Wat voor dingen? Wat is alles?
Hoe onze vakantie in het water viel omdat het alleen maar regende.
En nou jij. Welke kop trok bij jou de meeste lezers?
Laat een reactie achter
Meepraten?We horen graag wat je ervan vindt!