80.000 euro weggooien. Goed idee

Maria en Carola trekken de wenkbrauw op.De achterpagina van het eerste katern van NRC Handelsblad. In kleur. Op zaterdag. Wat zou dat kosten? Ik begrijp de tarievenbrochure van NRC niet helemaal, maar ik kom een bedrag tegen van + € 80.000. Legal Circles, een bemiddelingsbureautje voor juristen gooit het gewoon over de balk. Hup, weg ermee. Want wie gaat hen inhuren? Zelden zag ik een slechtere advertentie zo groot in een landelijke krant.

legal circlesWat is er mis met hun paginagrote advertentie? Mmm, wat niet. Van beeld heb ik niet veel verstand dus daar zal ik me niet over uitlaten, al kan zelfs ik zien dat de foto’s door een slechte amateurfotograaf gemaakt zijn. Mr. Tanja Helsdingen-van der Spek in hard zonlicht, Mr. Jan Fresemann van der Hoeven wat onscherp, met open mond en onzekere blik. Nee, ik ga daar verder niets van zeggen. De tekst. Mijn wenkbrauw zat ongeveer achter op mijn hoofd.

Lees en huiver.

Wij kennen de juridische markt van binnen uit. Met deze expertise weten wij de juiste kandidaten voor onze opdrachtgevers niet alleen te lokaliseren maar ook aan te trekken. Dit doen wij op een integere en vertrouwelijk wijze en met de vereiste snelheid en effectiviteit. Wij stellen ons daarbij flexibel op ten opzichte van onze opdrachtgevers zonder onze professionaliteit uit het oog te verliezen. Het resultaat is een sterk groeiend netwerk van cliënten en kandidaten, op beleidsbepalend niveau.

Moet ik nog verder gaan? Ik kan het niet laten. Nog een klein stukje.

“Wij nodigen u uit contact met ons op te nemen voor een nadere kennismaking. Graag stemmen wij dan met u af hoe wij ook voor uw organisatie het verschil kunnen maken met onze onderscheidende aanpak!”

Zouden ze nu geen moment op het idee zijn gekomen om, als je dan toch bijna een ton uitgeeft voor een advertentie, ook een half procentje van je budget te besteden aan een tekstschrijver? Iemand die weet dat lezers niet zitten te wachten op een jezelf-op-de-borst-kloppend verhaal? Een copywriter die het principe ‘show, don’t tell’ weet te hanteren?

Als je dan op de site van Legal Circles gaat kijken, zie je dat de advertentietekst integraal van de site is geplukt. Een site die ook nog eens volledig in frames is gebouwd. Die tekst staat overigens niet op de homepage, want daar staat naast het menu geen letter op. Via Google zullen ze dus niet veel klanten krijgen. Ik zou bijna medelijden met ze krijgen. Arme Tanja, arme Jan Fresemann. Kunnen jullie je geld niet beter overmaken naar een goed doel? Dan koop je in ieder geval nog wat goodwill…

2 antwoorden
  1. ton rodenburg
    ton rodenburg zegt:

    ha carola, wat een leuke reflectie. Helemaal eens dat als je investereet in aanwezigheid, je ook investeert in je boodschap: qua verbeelding en qua tekst. Hier laat het bureau de kans liggen om meer mensen te intrigeren en te inspireren zaken met ze te gaan doen.
    Toch nog twee zaken ten faveure van dit bedrijf…
    – er is veel voor te zeggen anticyclischg te investeren. ik denk dat hun pagina minstens de helft kost van wat er op de tarievenkaart staat…en dat de advertentie door het ontbreken van competitie tenminste twee keer zoveel ‘share of voice’, aandacht krijgt….een factor 4 keer zoveel effect voor je geld zeg maar in deze tijden..
    – ten tweede vind ik het geheel in al haar ‘knulligheid’toch ook een grote mate van authenticiteit uitstralen. Echte mensen, met een echte overtuiging…’waht you see is what you get’gehalte lijkt me hoog…Vraag blijft wel of ze zich met deze utiing niet teveel ‘undersellen’?

    Hartelijkste groet
    ton

    Beantwoorden
  2. Erwin van Ginkel
    Erwin van Ginkel zegt:

    Ik ben bij het lezen van de tekst wel geinteresseerd wat je eigen insteek zou zijn geweest als je deze advertentie had mogen schrijven.

    Beantwoorden

Laat een reactie achter

Meepraten?
We horen graag wat je ervan vindt!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.