In 4 stappen naar een goede inleiding

Schrijf een bondige, duidelijke inleiding die je lezer op het goede spoor zet. Als je de structuur van het sprookjesprincipe volgt, wordt je rapport, advies of plan beter gelezen en begrepen.

Hebben sommige meisjes jongensdromen, en andere vragen over gender en taal

Een meisjesdroom. Daar struikelde mijn lezende geest over. Een jongensdroom, ja die ken ik. In een Porsche Carrera rijden. Piloot worden. Of ja, voetballen op een EK. Zou je dan, als een meisje van een EK droomt, dat niet evengoed jongensdroom moeten noemen?
Zuurdesembrood als metafoor voor gewonemensentaal

Mooischrijven? Geef mij maar gewonemensentaal!

Je kunt ook te mooi willen schrijven. Online tekst is werk-tekst, gebruik gewonemensentaal.

Schrijven over jezelf - drie vragen beantwoord

Het is lastig om over jezelf te schrijven. Zeker als zzp'er. Maar ook grotere organisaties worstelen ermee. Welk persoonlijk voornaamwoord gebruik je? Ik - wij - hij - zij? Een paar tips en adviezen om je keuze te bepalen.
Werkwoordstijdentaart

In de tegenwoordige tijd heeft het verleden toekomst

Of je een verhaal in de voltooid verleden tijd schrijft of in de onvoltooid tegenwoordige tijd, maakt nogal wat uit voor de beleving van de lezer. Maak welbewust je keuze voor een werkwoordstijd.

Woorden Die Niet Meer Mogen, #12: DNA

Heeft je bedrijf of organisatie DNA met kernwaarden? Als je deze blog gelezen hebt, ga je snel aan het herschrijven.
Disclaimer door de wasstraat

Hoe ziet een goede disclaimer er uit?

Disclaimer onder je e-mail om je te behoeden voor god-weet-wat? Carola vertelt je precies hoe je dat aanpakt en het is makkelijker dan je denkt...

Een komma maakt alle verschil

Als er niks te discuzeuren valt over taalkwesties, waar blijft dan de lol van het samenwerken? De komma is een betwistbaar leesteken en dat moet zo blijven.
gratis schrijftip

Tien tips voor top title tags

De title tag is nog steeds het meest onderschatte element in internetmarketing. Het is naast de inhoud, die relevant moet zijn voor de zoekvraag, hét lokkertje voor Google.
Carola trekt de wenkbrauw op

De schrijftrainer met opgetrokken wenkbrauw die de goede slogan helpt te kiezen

De verkiezing van Slechtste slogan 2016 ligt net achter ons en die van nrc.next zat er niet bij. Geheel ten onterechte, want wat een gedrocht is dat! Oordeel zelf: De ochtendkrant met opgewekte toon die de wereld helpt te begrijpen.
Met de meeste hoogachting

Stof je e-mail af. 10 tips

Hoe bouw je een zakelijke e-mail op? Tien tips om te beginnen, te structureren en te eindigen. Zonder stoffige formules en ouderwetsche woorden.

Klantgericht schrijven - 5 tips

Klantgericht schrijven doe je omdat mensen vooral graag over zichzelf lezen. Als een tekst over jou, de schrijver, de zender, gaat is dat nog maar zeer de vraag. Jou vinden ze een stuk minder boeiend dan zichzelf. Niet persoonlijk hè, wij vinden jou geweldig.