Creativiteit is een spier
0 Reacties
/
We zijn allemaal creatief. Maar de mate waarin je creatief bent, hangt samen met hoeveel je traint. Net als bij rennen, dansen, muziekmaken of vrienden maken. Wil je creatiever leren schrijven? Schrijf! Bijvoorbeeld met een prompt.
Prompt! Zin om je pen te scherpen?
We zijn allemaal ooit dit vak ingestapt omdat we van schrijven en taal hielden. Maar in de loop der tijd raakt dat plezier wel eens uit zicht. Je móet vaak zo veel, en met van alles rekening houden. Met je opdrachtgever, met je student, met je lezer, met Google. Met het doel, de boodschap. De grammatica en spelling!
Echter vind ik deze 236 taalveranderingen niet oké
Er zijn taalveranderingen waar Carola niet aan kan wennen, hoezeer ze die ook zou willen omarmen, hoe weinig ze ook roomser dan de paus wil zijn. Opzoek waar het op zoek moet zijn, is één van 236 ergernissen. Wat zijn die van jou?
Waar gaat het eigenlijk over? Verhalen met focus
Waar gaat het eigenlijk over? Reken af met wazige verhalen en breng er focus in of een scherpe invalshoek te kiezen. Tips voor alle drie de niveaus van je tekst.
Kernzinnen – ruggengraat van je tekst
Een zakelijke tekst wordt goed te volgen als je ervoor zorgt dat er in elke alinea een kernzin staat. Kun je die kernzinnen niet aanwijzen in je stuk, dan moet je verder sleutelen om te voorkomen dat lezers de draad kwijtraken.
Van u naar jij gaat verder dan zoeken-vervangen
De Rabobank is, zoals veel bedrijven, overgestapt naar tutoyeren. Ik ben voortaan 'jij' en dat is prima. Maar dat zo'n overstap meer inhoudt dan alle 'u's' in de tekst te vervangen door 'je' of 'jij' wordt duidelijk door een eenvoudig mailtje van de bank.
Trouwspiratie
Een woordspeling op zijn tijd is keileuk, vinden de kiezels ook. Maar je kunt ook te ver gaan ...
Hoe ga ik beter schrijven? Drie roestvrijstalen tips
Beter schrijven begint bij meer lezen, naar jezelf luisteren en vertrouwen op je voortschrijdend inzicht. Dat geldt net zo goed voor zakelijke schrijvers als voor romanciers.
Focusvraag en kernboodschap: naar een artikel dat staat als een huis
De focusvraag helpt je bij de voorbereiding van je artikel, de kernboodschap bij de uitwerking. Goed toegepast levert dat een ijzersterk artikel op. Geen zin om van tevoren te doen? Achteraf kan het ook.
Nieuwsartikel aan het schrijven? Geef vlees (geen wol)! – Deel 2
Geef de lezer wat hij wil: iets nieuws, iets relevants, iets leuks. Bewaar de details, de namen, de functies tot later - als ze al vermeldenswaard zijn. Geef vlees (geen wol) is de regel hiervoor.
Vijf tips voor sterke bedrijfsjournalistiek
Bedrijfsjournalistiek die saaie teksten oplevert? Nergens voor nodig. Met deze vijf tips van Carola krijgen je teksten sjeu en glans.
Mail één ding tegelijk
Als je twee vragen stelt in je e-mail, krijg je vaak alleen antwoord op de eerste. Stuur liever twee mailtjes of kondig duidelijk aan dat je twee vragen gaat stellen.