Klantgericht e-mailen

Klantgericht e-mailen

E-mailen kost tijd. Het is niet anders. Maar vaak gaat veel tijd naar het structuren van een antwoord, het piekeren over hoe een klager tevreden te stellen is en nadenken over de juiste toon om de lezer aan te spreken. Het is natuurlijk veel efficiënter en effectiever als die tijd naar de inhoud gaat.

Als je dan ook nog per kerende ‘post’ drie nieuwe vragen krijgt, omdat de inhoud tot misverstanden heeft geleid, is je tijd inderdaad verspild. De narigheid is helemaal niet te overzien als kromme zinnen, ouderwets taalgebruik of d/t-fouten je geloofwaardigheid aantasten.

Kiezel leert je team beknopt, begrijpelijk en zakelijk e-mailen, klantgericht en in hedendaags Nederlands formuleren en mails een heldere structuur geven. En vooral ook: meer tijd overhouden voor de inhoud van de mail.

Inhoud Klantgericht e-mailen

Na afloop kunnen de deelnemers (afhankelijk van het aantal dagdelen):

  • de boodschap bondig en klantgericht verwoorden
  • het doel kernachtig weergeven
  • tekst logisch opbouwen
  • in eigentijdse, zakelijke stijl formuleren
  • de ‘netiquette’ en de huisstijl van de organisatie hanteren
  • e-mails voorzien van een concreet onderwerp.

En hoe zat het ook weer met die vermaledijde werkwoordspelling? Dat hebben we snel uitgelegd. Kijk maar bij de training Foutloos en fris Nederlands. Verder maken we graag een stijlboek voor de organisatie waarin alle afspraken vastgelegd zijn, met handige tips en voorbeelden uit de praktijk.

Voor wie is Klantgericht e-mailen?

Klantgericht e-mailen is voor iedereen die geregeld schriftelijk communiceert met klanten, abonnees, prospects, relaties, cliënten of patiënten en die vragen beantwoordt van websitebezoekers of andere geïnteresseerden. Voor een training is het handig als de deelnemers ongeveer dezelfde schrijfvaardigheid bezitten, voor een workshop mag de achtergrond diverser zijn.

Klantgericht e-mailen is te boeken als workshop (één dagdeel) en als maatwerktraining (meerdere dagdelen). Wat zijn de verschillen en wat kost dat? Kijk hier voor meer uitleg en een prijsindicatie.

"Door de training zijn onze mails beter gestructureerd. Een mooi bijeffect: het hele taalgebruik is veranderd. Ouderwetse woorden en begrippen als strikt genomen of in principe zijn nu taboe. We hebben nu een eigen lijst woorden-die-niet-meer-mogen. En daar spreken we elkaar op aan.”
Lees het hele verhaal van Klaas.
Klaas Weeda
Directeur / Lodder Applicaties
"Als je niet zo’n standaardtraininkje uit de kast wilt, ga dan naar Kiezel. Je krijgt er meer en betere waar voor je geld, daar ben ik van overtuigd."
Lees het hele verhaal van Agnes
Agnes van der Weel
Manager Contact Center / Het Nederlandse Rode Kruis
"Het is goed te zien dat er resultaten zijn van het traject wat we de afgelopen maanden met jullie hebben doorlopen. Ik merk dat er een verhoging is van het zelfvertrouwen om met de taal te kunnen spelen. Concreet voorbeeld is de ingebrekestelling, in feite een klacht. Waar voorheen de paniek de overhand nam, heeft het team dit nu zelfstandig kunnen oplossen. Jullie feedback zal ervoor zorgen dat we gewoonweg minder escalaties hebben en een betere klantbeoordeling."
Wiljan Snijders
directeur / Teqa/iReserve