Hoe ziet een goede disclaimer er uit?

Disclaimer door de wasstraat

Door de wasstraat met die disclaimer

Wil je onze disclaimer even door de Kiezel-wasstraat halen, was het verzoek van onze sympathieke vaste klant van bedrijf Huppeldepup. Hij zag zelf ook wel dat de tekst onder elke e-mail van iedere medewerker niet helemaal in overeenstemming was met de moderne, no-nonsense uitstraling die Huppeldepup verder heeft. Zo begon de tekst:

Disclaimer
Huppeldepup is een handelsnaam van Huppeldepup B.V.

Fijn om te weten! Zo ging het verder:

De informatie verzonden met dit e-mail bericht [sic]
is uitsluitend bestemd voor de geadresseerde. 

Goed dat je het zegt, ik zou je vraag om de disclaimer te herschrijven anders zo maar aan mijn compagnon hebben laten zien.

Gebruik van deze informatie door anderen dan de geadresseerde
en gebruik door hen die niet gerechtigd zijn
van de informatie kennis te nemen, is verboden.

Ja, dat zeg ik, goed dat je me waarschuwt, maar je had al zoiets gezegd.

Indien u niet de geadresseerde bent of niet gerechtigd bent tot kennisneming,
(a) is openbaarmaking, vermenigvuldiging, verspreiding en/of verstrekking
van deze informatie aan derden, niet toegestaan,
en (b) wordt u verzocht de afzender daarvan op de
hoogte te brengen en het bericht te vernietigen.

Tjonge, het zit je echt hoog, hè. (a) had je dit al twee keer gezegd, en (b), een e-mailbericht vernietigen, hoe doe ik dat?

Huppeldepup staat niet in voor de juiste en volledige
overbrenging van de inhoud van een
verzonden e-mail, noch voor tijdige ontvangst daarvan.

Dit moest ik even drie keer lezen.

Nee. Ik snap het nog steeds niet. Niet instaan voor, dat betekent dat jullie er niet garant voor staan. Als deze mail te laat aankomt of half aankomt (is het jullie wel eens gebeurd?) of met andere inhoud, dan is dat niet jullie schuld? En is het ook nog eens aan mij om te bewijzen dat wat ik ontvangen heb precies hetzelfde is als wat jullie verzonden hebben?

Disclaimers. Mij een raadsel waarom bedrijven ze onder aan hun mail plakken. Heel klantgericht zijn disclaimers niet. Ze laten direct zien dat je mij niet vertrouwt.  Maar als ik al niet te vertrouwen zou zijn, heeft je disclaimer ook geen enkele zin. Je kunt niet eenzijdig een afspraak maken en mensen daar dan aan houden (al doe ik dat wel op dagelijkse basis bij mijn kinderen, maar dan hadden ze maar niet mijn kinderen moeten worden).

Even een citaat van een juridische bron:

Disclaimers zijn in tegenstelling tot algemene voorwaarden geen onderdeel van een overeenkomst, het zijn slechts eenzijdige mededelingen of uitleg. Hierdoor hebben disclaimers een twijfelachtige juridische waarde. Ze worden namelijk gebruikt alsof de clausules wel rechtens afdwingbaar zijn. Een disclaimer sluit alleen aansprakelijkheid uit wanneer vooraf eerst instemming wordt verleend door de ontvanger. Dit stelt Mr. Michaël van Leeuwen, juridisch adviseur bij ICT- Recht.

Dus: hoe ziet een goede disclaimer eruit?
Die ziet er niet uit!
De enige goede e-maildisclaimer is een ontbrekende disclaimer. Weg met dat ding, en dat is precies wat mijn slimme klant gedaan heeft. Jammer van de opdracht, maar dit was het beste advies dat ik hem kon geven.

Wil je jezelf toch vrijwaren van iets, zet die zaken dan in je algemene voorwaarden. Die aanvaardt de klant vóór aanvang van de werkzaamheden. En natuurlijk zorg je er dan voor dat die wel door de wasstraat zijn gegaan. In de juiste toon gesteld, ondubbelzinnig en transparant. Maar daar heb ik al over geblogd.

1 antwoord

Laat een reactie achter

Meepraten?
We horen graag wat je ervan vindt!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *